Herunder kan du se tre tilbud fra skoletjenesten til hjemmeundervisningen.
10 SPØRGSMÅL TIL MUSEUMSINSPEKTØREN
Sidder du med undervisning i oldtiden eller middelalder, så vil vi gerne komme på besøg i jeres virtuelle klasseværelse og forstyrre jer lidt. Besøget kan med fordel lægges undervejs eller i slutningen af jeres forløb, så eleverne har en vis portion viden at stille spørgsmål ud fra.
Bestil tid til et virtuelt besøg på: leg-og-laering@museumoj.dk
Skriv i mailen, hvilket emne I ønsker at arbejde med, jeres skole, klassetrin, elevantal OG jeres ønske-tidspunkt for det virtuelle besøg. Foreslå gerne to tidspunkter, så kontakter vi jer for en endelig aftale.
Find lærervejledning og læs mere her
Målgruppe: 3. - 6. klasse
Fag: Historie, religion, dansk.
MIT HOOD – SLOT ELLER SLUM? HYTTE ELLER HERREGÅRD?
Et undervisningsforløb, der kan få de ældste elever til at udforske deres egne boligforhold. Eleverne skal forholde sig til arkitektur og byggestil, opførelsesår, kvarterets gadenavne og eventuelle datering.
Eleverne skal ud af huset og se på bygningen udefra samt rundt i kvarteret. Eleverne kan med fordel fotografere eller lave skitser og notater, mens de er ude. Indenfor besvares spørgsmålene i det downloadede opgaveark.
Opgaven kan afsluttes med spørgsmålet om elevens drømmebolig og fremtidens bæredygtige boligformer.
Find lærervejledning og læs mere her
Få hjælp til opgaven med relevante links her
Målgruppe: 6. - 9. klassetrin
Fag: Historie, samfundsfag, design.
HER BOR JEG
Kroppen skal i gang! Og med dette undervisningsforløb med udgangspunkt i det sted eleverne bor, skal der måles, fotograferes, tælles og undersøges. Gennem en lille historie om Hugo og spørgsmål på et opgaveark, skal eleverne kropsligt fortælle om deres bolig og det kvarter, de bor i. Hvis nogle af opgaverne er for simple for de ældste elever på mellemtrinnet, kan opgaverne kombineres med undervisningsforløbet om Mit hood.
Find lærervejledning og læs mere her
Målgruppe: 2. - 6. klasse
Fag: Dansk, historie, billedkunst, matematik.