Vinterferiesjov med lim, hammer og maling på Håndværksmuseet

Vinterferieaktiviteter for børn, tirsdag den 12. februar og torsdag den 14. februar 2019, kl. 12 – 16 på Museum Østjylland – Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers. Gratis adgang. Ingen tilmelding.

Smeden, sivfletteren, maleren og alle de andre håndværkere på Håndværksmuseet er trukket i arbejdstøjet, klar til en omgang sjov med håndværk for børn i vinterferien. To dage i ferien kan børnene nemlig lave alt fra værelsesskilte og Ipad-holdere til hårbøjler og køleskabsmagneter.
De frivillige håndværkere står klar med gode råd, hjælpende hænder og også et plaster, hvis nogen skulle få brug for det.

Gratis adgang. Ingen tilmelding.

Årets overordnede tema for vinterferieaktiviteterne er, at børnene kan lave ting til dem selv eller til deres værelse. Det er de frivillige håndværkere, der har udtænkt de forskellige aktiviteter, hvor børnene prøver kræfter med forskellige håndværksfag.

”Vi vil selvfølgelig gerne slå på tromme for de gode, gamle håndværk, som rummer så meget viden og godt håndelag. Mest er aktiviteterne selvfølgelig ren hygge for børnene, men hvis der nu var nogle stykker, som fik vækket interessen for et eller flere håndværksfag, så er det da en ekstra gevinst, ” mener daglig leder af Håndværksmuseet Inger Marie Hyldgård.

Noget for alle skolebørn

Listen over kreative aktiviteter, som børnene kan kaste sig ud i, er lang. Her er er håndværkersjov for både piger og drenge, drengede piger og pigede drenge. Aktiviteterne er målrettet børn i skolealderen.

• Hos smeden kan børnene lave en mini-hestesko. Af sikkerheds hensyn kræves det, at barnet er mindst otte år gammelt.
  • Børn i alle aldre kan være med hos damefrisøren, hvor de kan dekorere en hårbøjle eller hos guldsmeden, hvor de kan lave et halssmykke med deres navn på.
  • Sivfletteren laver et lille dyr med børnene. Det lille sivdyr har magnetbagside og kan hænges op på f.eks. en opslagstavle eller på køleskabet.
  • Bogtrykkeren har forberedt, at børnene kan man trykke deres eget postkort med flot motiv.
  • Hos handskesyersken kan børnene lave en nøglering med lædervedhæng eller andet med det bløde handskeskind.
  • Snedkerværkstedet har igen i år fundet på noget nyt! Denne vinterferie kan børnene lave en lille trææske om tirsdagen og en Ipad-holder om torsdagen, hvis materialerne til æsken skulle slipper op. Begge dele er smarte at have på skolebørnenes arbejdsborde derhjemme.
  • Maleren har fundet pensler og maling i mange farver frem, så børnene kan udfolde deres kreativitet i alle regnbuens farver og motiver. Hos maleren kan de nemlig dekorere et skilt til at hænge på dørhåndtaget til deres værelse.

”Om der skal stå ”Velkommen” eller ”Ingen adgang”, være blomster eller dødningehoveder eller noget helt andet, det må de helt selv bestemme! ” smiler Inger Marie Hyldgård.

Både tirsdag og torsdag vil der også være en skattejagt med opgaver på museet. Der er naturligvis en lille belønning efter veludført skattejagt.

For mere information kontakt museumsinspektør Inger Marie Hyldgård på 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk