Vi er besatte af besættelsen

Næsten 75 år er gået, siden befrielsesbudskabet fra BBC brusede ud af danskernes radioapparater. Her så mange år efter er interessen for de fem forbandede år stadig stor.

Museumschef fra Frøslevlejrens Museum, Henrik Skov Kristensen, folder sin store viden om 2. verdenskrig ud, når han gæster Kulturhuset i Randers. Foredraget Besættelsen - hvorfor bliver den ved med at besætte os? er et i rækken af foredrag, der hæfter sig til Museum Østjyllands særudstilling MODSTAND – Den østjyske modstandsbevægelse. Foto: Museum Østjylland

På Museum Østjylland i Kulturhuset trækker udstillingen MODSTAND på tredje måned fulde huse, og billetter til museets foredragsrække om Gestapo, sabotage og tyskerpiger går som varmt brød.
Nu har du chancen for at få opdateret din viden om besættelsestiden, når foredraget Besættelsen - hvorfor bliver den ved med at besætte os? løber af stablen. Foredraget tager udgangspunkt i filmsuccessen Hvidsten Gruppen, og det er museumschef Henrik Skov Kristensen fra Frøslevlejrens Museum, der gæster museet og fortæller.

Foredrag: Besættelsen - hvorfor bliver den ved med at besætte os? Onsdag den 25. september 2019, kl. 18.30 - 20.30 i Store Sal i Kulturhuset Randers.
Billet 50 kr.

Levende øjenvidner til besættelsen er efterhånden få, men interessen for 2. verdenskrig har tag i alle aldersgrupper. Dr. phil. og museumschef fra Frøslevlejrens Museum, Henrik Skov Kristensen, giver i sit foredrag i Kulturhuset et kvalificeret bud på nogle centrale spørgsmål om besættelsen.

• 'De fem onde år' er et meget brugt udtryk om årene 1940-1945, hvor Danmark var besat af Nazi-Tyskland. Hvor 'onde' var de fem år egentlig - sammenlignet med forholdene i andre tyskbesatte lande?
  • Under hvilke vilkår udviklede og manifesterede den danske modstandsbevægelse sig?
  • Og hvorfor er vi stadig 75 år efter befrielsen så besatte af besættelsen?

Tyskerpigernes skæbne
Foredraget Besættelsen - hvorfor bliver den ved med at besætte os? er det næstsidste i rækken af fem med gæsteforedragsholdere. Onsdag den 9. oktober kan museet byde velkommen til
Anette Warring, der er professor i historie på Roskilde Universitet. Anette Warring holder foredraget Tyskerpiger – under besættelse og retsopgør. Hun har tidligere skrevet bogen af samme navn, der udkom første gang i 1994 og var et resultat af hendes ph.d.-afhandling.

For mere information kontakt museumschef Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk