UDSOLGT - Tankevækkende tur i katastrofernes Randers

Tag med på byvandring i de randrusianske gader og hør overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen fortælle om de mørkeste kapitler i Randers’ historie. Sult, krig, ildebrand og epidemi.

Ulykkerne har været utallige gennem de seneste fem århundreder i Danmark, og de har betydet døden for mange – også i Randers.
Der er entré.

Byvandring: Katastrofernes Randers, tirsdag den 3. november 2020 kl. 15 - 16.30. Mødested: Foran Kulturhuset, Stemannsgade 2, 8900 Randers.
Billet: 50 kr.

Et af de alvorligste problemer, Randers gennem tiden har haft at slås med, var bekæmpelse af ildebrande. Mange liv gik tabt, når ilden fængede i husene, der som oftest var de rene brandfælder.

”De sammenklumpede huse, stråtag og bindingsværk, åbne ildsteder udgjorde en konstant brandfare. For eksempel brændte alle huse i byen ned til grunden i år 1530 med undtagelse af Sct. Mortens kirke og de øvrige huse, der var grundmurede, ” fortæller overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen.

Krig, sult og plyndringer

På byvandringen får du også et indblik i andre katastrofale hændelser for randrusianerne, som krige, sult og sygdom.

Danmark har været i krig i ikke mindre end 124 år ud af de seneste 500 år. Krigene betød ikke alene, at bønderkarle blev tvangsudskrevet til hæren, men også at civilbefolkningen led hårdt under plyndringer, epidemier og den sult, der ofte fulgte i hærenes kølvand.

Pest over Randers

Med få års mellemrum vendte epidemier af pest, kopper, mæslinger og kolera tilbage og ramte voksne som børn. Mangel på hygiejne, dårlig ernæring og ringe medicinsk indsigt gjorde epidemierne til menneskets værste fjende.
Pesten, der havde en dødelighed på over 50 procent, hærgede Randers to gange, i 1602 og i 1659, og utallige koppeepidemier i 1700-tallet lagde især mange randrusianske børn i graven.

”Magtesløsheden over for sygdommene medførte ofte en stærk tro på Gud og på skæbnen, ” forklarer Hanne Schaumburg Sørensen.

For mere information kontakt overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen på 2113 1793 eller på hss@museumoj.dk