Tyskere flygtede fra krig og fandt fred på Djursland

Krig fører elendighed med sig: Tab af menneskeliv, lidelse, ødelæggelse – og folk på flugt. Forfatter Katrine Quorning og historiker Martin Mauritzen fra Ebeltoft Byhistoriske Arkiv inviterer nu til et tankevækkende foredrag om de tyske flygtninge, der i 1945 blev tvunget fra deres hjem og endte i fire flygtningelejre på Djursland.

Efter 1945 skød baraklejre op overalt i landet, her ses en af dem ved Tirstrup, Gråskelejren, som husede 1.115 tyske flygtninge fordelt på 15 barakker. Foto fra cirka 1946. Hør om flugt med døden i hælene, når der er foredrag med historikeren og forfatteren på Kulturloft på Maltfabrikken. Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Med udgangspunkt i sin bog Den der flygter fortæller Katrine Quorning om, hvordan man som forfatter skriver en roman med rødder i historien.
Der er entré, der serveres kaffe og kage, og det hele løber af stablen på Kulturloft på Maltfabrikken.

Foredrag: De tyske flygtninge og flygtningelejrene på Djursland, torsdag den 30. september 2021 kl. 19 - 20.30 på Kulturloft, Maltfabrikken, 8400 Ebeltoft.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Forestil dig at alt, du har med dig, er en kuffert med nogle billeder, lidt tøj og enkelte værdigenstande. Det var, hvad du havde tid til at pakke, da du blev advaret om, at den sovjetrussiske hær kun var få timer væk fra din dør.
Nogle uger senere har du trodset kulde, sult og træthed. Du har kæmpet dig vej til en af de havne, der stadig er sikre, og som en af de heldige, er du nu på vej til Danmark. Du står stuvet sammen med 10.000 andre mennesker på et gammelt lazaretskib. Ingen ved, om skibet om et øjeblik rammer en af de sovjetiske miner i havet.

Hvad skete der med 200.000 flygtninge?

I begyndelsen af 1945 flygtede godt 14 millioner tyskere fra det østlige Tyskland, der i dag er Polen. En umenneskelig rejse, hvor død, angst og elendighed var uundgåelige følgesvende. Over 200.000 flygtninge kom til i Danmark, hvor de endte i flygtningelejre over hele landet – også på Djursland.

”I dag ved mange mennesker måske, at der efter krigen var en stor flygtningelejr ved Oksbøl, som husede tyske flygtninge. Men der er stadig mange huller i vores viden om, hvordan det gik de 200.000 flygtninge, der var fordelt i lejre rundt omkring i resten af landet, ” fortæller arkivar og historiker Martin Mauritzen fra Ebeltoft Byhistoriske Arkiv.

Denne aften på Kulturloft fortæller han sammen med forfatter Katrine Quorning, der har skrevet den historiske roman Den der flygter om to tyske kvinders flugt fra deres hjemland. Det er en barsk oplevelse af krig set gennem de civiles øjne.

Stadig flygtninge

Fire af disse flygtningelejre lå placeret rundt om på Djursland, hvor flygtningene levede under yderst ydmyge forhold, men dog i fred og med tag over hovedet og daglige måltider.

”Historien om de tyske flygtninge er en vigtig og spændende fortælling selv her 75 år efter 2. verdenskrigs afslutning, fordi der som bekendt stadig findes flygtninge, der kommer til Danmark for at finde ro og fred for en tid, ” siger Martin Mauritzen.

For mere information kontakt arkivar Martin Mauritzen på 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk