Tørster du efter oplevelser? Nyt museumsprogram er ude

Maj betyder lys, håb – og nye museumsoplevelser fra Museum Østjylland! Efter over et års blanding af nedlukning og restriktioner kan museet nu igen slå dørene op for et fuldt sommerprogram med masser af aktiviteter.

Sommeren står som altid i børnenes tegn, og på museet er der en lang række sommerferieaktiviteter i det nye program. Mød blandt andre den finurlige kanonfotograf, der tager billeder, som du nok ikke har fået taget billeder af dig før! Fotokilde: Museum Østjylland

Kig forbi museet og oplev den nye fotoudstilling I skyggen, besættelsesudstillingen Under Krigen, Åben Udgravning ved Kalø, omvisninger, byvandringer og skønne sommerferieaktiviteter for hele familien.
Der er gratis entré til næsten det hele. Museet sørger naturligvis fortsat for god afstand mellem alle gæster og adgang til håndsprit.

Nyt museumsprogram maj-august 2021 fra Museum Østjylland i Randers, Grenaa og Ebeltoft.
Programmet kan ses på museumoj.dk.
Gratis entré. Coronapas vises ved indgangen.

Sommeren igennem er der på Museum Østjyllands mange afdelinger masser af sjove, underholdende og lærerige aktiviteter. I år kan museet blandt andet byde velkommen til Åben Udgravning, hvor du kan kigge arkæologerne over skuldrene, når de leder efter keramik, knogler og kostbarheder. Denne sommer graver arkæologerne ved Bregnet Kirke, nær Kalø Slotsruin, hvor der i middelalderen lå en landsby, Bregnet. Både børn og voksne er velkomne.

Blåtryk og BMA Maltfabrik

I august sætter Farvergården i tre dage fokus på den særlige trykketeknik blåtryk, der i 2018 blev optaget på Unescos liste af den immaterielle verdensarv. Blåtrykker Georg Stark fra Tyskland gæster Farvergården, hvor han vil demonstrere og fortælle om det gamle håndværk, som tidligere blev udøvet i Farvergården.
Et andet sted i Ebeltoft, nemlig på BMA i den imponerende genopståede Maltfabrik, kan du nyde de historiske rammer, fabelagtige udsigt, historiske udstillinger og hyggelige aktiviteter for børn. Sidste år kiggede over 100.000 gæster forbi BMA – Bibliotek, Museum, Arkiv i Maltfabrikken.

Børnenes museum

Sommeren står som altid i også i børnefamiliernes tegn. I år er der masser af aktiviteter på egen hånd, hvor store og små kan gå på eventyr bevæbnet med skattekort, næse for at finde nazister, maltmus og meget andet.
Prøv for eksempel Dr. Peters Gådejagt (for børn fra 10 år), hvor du jagter den frygtede Dr. Peters fra besættelsestiden rundt i Grenaa by og havn. Du kan i byen også komme på en

Grindu-oplevelsestur – og hvad det så er, må du selv finde ud af, når du kaster dig ud i løjerne!
Scan også QR-koder og lær om det forsvundne Ebeltoft, besøg den finurlige kanonfotograf i Kulturhuset eller vær med, når Det Rullende Museum gæster Langå og Udbyhøj, og du får bragt museumsoplevelser direkte til din by.

Særudstillinger et besøg værd

I april åbnede fotoudstillingen I skyggen – De første kvindelige fotografer i Kulturhuset i Randers. Hele sommeren kan du se fortællingen om ti udvalgte kvindelige fotografer, som for første gang præsenteres på en fælles fotoudstilling i Norden. Det er en fascinerende rejse gennem kvindeliv og fotokunst.
På museet i Grenaa kan du blandt andet opleve den meget populære særudstilling Under Krigen om livet på Djursland under 2. verdenskrig. Det var en tid, hvor djurslændingene måtte leve med både drama på liv og død og med udfordringer, som at få flæskefars og sukkermærker til at strække!

Museet overholder naturligvis gældende COVID-19-restriktioner, så du trygt kan besøge museet gennem hele foråret og sommeren.

For mere information om det nye program fra Museum Østjylland kontakt souschef Karen Dubery på 5150 9611 eller på kd@museumoj.dk