Stor renovering af Kulturhuset i 2023

Fra januar 2023 bliver det ikoniske kulturhus i Randers pakket helt ind i stilladser. Det sker på grund af en større renovering af bygningen, der omfatter taget, hovedindgangen, hovedtrappen, gården, toiletterne og elevatoren. Både biblioteket og museerne holder åbent som sædvanlig i hele ombygningsperioden, og Kulturhuscaféen er åben for take away.

Et nyt indgangsparti, renoverede toiletter, en ny elevator og en grøn gård under åben himmel i midten af det hele. Det er noget af det, brugerne af Kulturhuset i Randers centrum kan glæde sig til, når en forbedret udgave af det kulturelle samlingspunkt bliver pakket ud af sine stilladser i efteråret 2023.

Den nuværende indgang fra Stemannsgade er lukket fra d. 2. januar 2023, og der bliver etableret en midlertidig indgang fra Jens Otto Krags plads til Hovedbiblioteket, hvorfra man kan benytte trapperne i biblioteksrummet til at besøge Randers Kunstmuseum og Museum Østjylland.

”Vi har åbent på museet som sædvanlig i hele renoveringsperioden. Desværre er museerne på første og anden sal ikke tilgængeligt for kørestolsbrugere, barnevogne eller gangbesværede i vinteren og foråret 2023, da elevatoren er lukket ned. Det beklager vi selvfølgelig meget”, siger Jesper Bækgaard, museumschef for Museum Østjylland. Han fortsætter: ”Desværre er der også lukket fysisk på Randers Stadsarkiv frem til vi atter kan benytte hovedindgangen, men arkivarerne kan man træffe via mail eller telefonopkald fra januar”.

Renoveringen forventes samlet at vare otte måneder, men allerede i maj 2023 åbner forhallen, så elevatoren kan køre igen.

Grøn gård i midten af Kulturhuset

En af de store ændringer i forbindelse renoveringen af Kulturhuset sker i gården, som man finder på første sal, hvor Museum Østjylland holder til. I dag går den under det passende navn ”grågården”, men nu bliver farvepaletten en anden.

”Det er et rum, der efter ombygningen kommer til at udleve sit fulde potentiale. Glastaget bliver fjernet og erstattet med solsejl – der kommer trægulv, en scene, nyt lys, siddepladser og grønne oaser. Her bliver mulighed for alverdens spændende arrangementer og udeservering fra Kulturcaféen”, fortæller Marie Garsdal Brøsted, projektleder for renoveringsprojektet.

Indgangshallen bliver også en ny oplevelse for gæsterne i Kulturhuset. Udtrykket bliver lyst og åbent med en karruselindgang, ovenlysvinduer og nye trapper, der inviterer til en kulturel udflugt til museerne og caféen.

”Vi glæder os utrolig meget til at byde indenfor i et nyt og forbedret Kulturhus, og vi fejrer det med et brag af en åbningsfest i sensommeren 2023. Det er en over 50 år gammel kulturinstitution, som vi med rette er stolte af, og det glæder mig meget, at huset får den renovering, det trænger til”, siger Louise Høeg, formand for Sundhed, Kultur og Idræt i Randers Kommune.

Spændende program på trods af ombygning

Da Kulturhuset i Randers blev indviet i 1969, skortede det ikke på lovprisninger af det nye brutalistiske bygningsværk. Kulturhuset blev omtalt som Nordeuropas største kulturelle supermarked, og Randers blev fremhævet som national foregangsby på det kulturelle område. Og det ændrer sig ikke, selvom bygningen nu trænger til en stor renovering.

”Vi glæder os over, at bygningen får et tydeligt ansigtsløft, som fremtidens publikum kan få glæde af. Det er også en stor glæde, at taget renoveres – dets stand var en voksende bekymring for kunstmuseet. Vi håber, at vores gæster fortsat vil komme forbi på trods af ombygningen, og det understreger vi med en gratis kop kaffe i begge museer til vintergæsterne i weekenderne i januar”, siger Lise Jeppesen, direktør for Randers Kunstmuseum.

Ombygningen ændrer heller ikke på udbuddet af spændende tilbud i løbet af 2023. Kunstmuseet viser nye værker og præsenterer samlingen på nye måder, og Museum Østjylland åbner en ny særudstilling lørdag den 21. januar om ”400 års jødisk historie i Danmark”. På biblioteket er der tema om helte og skurke i første halvår af 2023, og alle kulturinstitutioner i huset har spændende aktiviteter i forbindelse med Danmarksindsamlingen i februar 2023.

Som sædvanlig er der gratis adgang til hele herligheden på biblioteket og museerne.

For yderligere information kontakt:

Marie Garsdal Brøsted
Organisation og ledelseskonsulent – tovholder for Kulturhuset i renoveringsprojektet
mgb@randersbib.dk
Tlf.:87 10 68 58 / 40 77 78 59