Stor bevilling til arkæologi i Norddjurs

Museum Østjylland har modtaget en bevilling på 325.000 kroner fra Slots- og Kulturstyrelsen til at gennemføre en arkæologisk udgravning i Ginnerup i Norddjurs i juni måned. Udover arkæologer fra museet deltager omkring 30 studerende og undervisere fra Københavns og Aarhus Universitet, en arkæolog fra Moesgaard Museum samt en professor fra universitetet i Vancouver, Canada, i projektet.

”Vi er super glade for bevillingen fra Slots- og Kulturstyrelsen”, udtaler Museum Østjyllands Forskningsleder Lutz Klassen, der er ansvarlig for udgravningen. Bevillingen kommer fra en pulje til undersøgelse af vigtige arkæologiske fund, der er truet på grund af dyrkning af marker.

”Norddjurs’ muld rummer en række arkæologiske pladser i international topklasse. Det er fantastisk, at vi nu kan undersøge et af disse fund nærmere”, forklarer Lutz Klassen og tilføjer, at der i Ginnerup er tale om en 5.500 år gammel kultplads fra bondestenalderen.

Med bevillingen får Museum Østjylland ikke kun mulighed for at undersøge et spændende fund. Udgravningen gør det også muligt for museet at udbygge det allerede eksisterende samarbejde med universiteter i ind- og udland. Både Aarhus Universitet og Københavns Universitet bruger således undersøgelsen i Ginnerup som uddannelsesudgravning for deres studerende, mens Simon Fraser University i Vancouver, Canada bidrager med naturvidenskabelige undersøgelser af udgravningens fund. Derudover har bl.a. Nationalmuseet tilkendegivet stor interesse i projektet.

”Det er kombinationen af museets kompetencer i at gennemføre den slags store forskningsprojekter og Djurslands enestående arkæologi, der gør det muligt at tiltrække samarbejdspartnere fra snart sagt hele verden. Det er med til at sikre de spændende historier, som vi kan formidle på museet i fremtiden” slutter Lutz Klassen.

For mere information kontakt Forskningsleder Lutz Klassen lk@museumoj.dk / mobil 23839682.