Slut med slum! Foredrag om slum og byfornyelse i 1900-tallet

Der har næppe lugtet ret godt i Randers i 1900-tallet. Kloakering var et ukendt begreb, og i byens slumområder hærgede tuberkulose, fnat og forskellige mangelsygdomme. Noget måtte ske, og det gjorde der!

Hør et spændende foredrag om sanering og byfornyelse i 1900-tallet, hvor det omsider var slut med slum i Randers og andre større byer.
Foredraget er i kompetente hænder hos historiker Kristian Buhl Thomsen suppleret af arkivar fra Randers Stadsarkiv Inger Lyngdrup Nørgård. Du kan høre foredraget på Museum Østjylland, og der er entré.

Foredrag: Slut med slum! Sanering og byfornyelse i byerne i 1900-tallet, den 24. oktober 2019 kl. 19 - 20.30 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kroner inkl. et glas vin.

I de danske byer blev der lavet omfattende nedrivninger af hele kvarterer eller husrækker i 1900-tallet. Byens myndigheder ville fjerne slumområder, hvor sygdomme var udbredte.

”Der var endda også en ide om, at dårlige og usunde boliger hurtigt ledte til beboernes moralske fordærv! ” fortæller foredragsholder Kristian Buhl Thomsen.

Et univers af slum og sanering

Kristian Buhl Thomsen vil bringe aftenens gæster ind i et univers af slum, sanering og byfornyelsespolitik i 1900-tallet. Hvilke tanker havde man dengang om at bevare eller rive ned? Hvordan har de tanker ændret sig i løbet af 1900-tallet? Og hvilken rolle spillede byens myndigheder, borgere og foreninger i forhold til boligpolitikken?
Foredraget kommer omkring, hvordan slumboligerne så ud og blev omtalt i samtiden. Herunder viser arkivar Inger Lyngdrup Nørgård gamle fotos fra Randers.

Riv ikke alt ned

De officielle myndigheders boligpolitik sigtede i begyndelsen mest på at sanere, det vil sige at nedrive gamle, usunde boliger. Men omkring 1960 kom der flere og flere røster i samfundsdebatten, som ønskede, at de dansker byers særegne arkitektur og gamle bindingsværkshuse og andet burde bevares.

”At rive ned var ikke mere svaret på alt. Fonden til bevarelse af gamle bygninger i Randers Kommune (oprettet i 1961) er et eksempel på, hvordan der blev arbejdet for at sprede viden om arkitektur og kulturarv og for at bevare gamle ejendomme i Randers, ” forklarer Inger Lyngdrup Nørgård.

Ved mest om byfornyelse

Aftenens hovedforedragsholder Kristian Buhl Thomsen er arkivar og ph.d. i historie ved Museum Salling. Med sin historiske afhandling Da de danske byer blev revet ned - Praksis og ideologi i dansk sanerings- og byfornyelsespolitik 1939-1983 fra 2015 er Kristian Buhl Thomsen en af dem, der har mest viden om netop sanering og byfornyelsespolitik i 1900-tallets Danmark.

For mere information kontakt arkivar og historiker Inger Lyngdrup Nørgård på 2332 0963 eller på iln@museumoj.dk