Sjov og lidt uhyggelig allehelgensaften for hele familien

Museum Østjylland inviterer til familievenlig allehelgensaften, hvor lyset slukkes, så det bliver lidt uhyggeligt på museet blandt skeletter og oldsager.

Med en voksen i den ene hånd og en lommelygte i den anden, kan de fleste børn alligevel være med til allehelgens-løjerne!
Vær med, når museet i Grenaa fejrer allehelgensaften, som er det oprindelige navn for den amerikanske halloween.

(U)hyggelig Allehelgensaften, torsdag den 31. oktober 2019 kl. 18 - 20 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis. Husk lommelygte!

I Museum Østjyllands udstillinger vil mørket sænke sig denne aften, så det gælder om at have et godt mørkesyn – eller i hvert fald en god lommelygte med rundt! På museet er der små spor og gåder, der skal løses. Klarer I alle opgaverne, får I selvfølgelig et vaskeægte diplom, der viser, at I er rigtige allehelgens-detektiver!
Som en ekstra beskyttelse i mørket kan I lave en lille amulet, som I kan have på rundt i udstillingerne. På denne måde er der intet ondt, der kan finde jer i mørket!

Hvad er allehelgensaften?

Allehelgensaften er en tradition med en lang historie med rødder tilbage i middelalderen. Frem til reformationen mindedes man de kristne martyrer og helgener, men det ændrede sig ved afskaffelsen af helgener i den danske kirke. Allehelgensdag er således den dag, man mindes de døde.

… og hvad er Halloween?

Halloween er blevet en tradition, som i høj grad har vundet indpas i Danmark med uhygge og gru! Halloween er oprindeligt en gammel keltisk skik, som blev forsøgt forenet med den kristne allehelgensfejring – All Hallows’ Eve. Immigranter fra Irland og Skotland tog traditionen med sig til USA, hvor roelygter blev til græskarlygter, og traditionen med tiden mistede det oprindeligt religiøse indhold.
På Museum Østjylland holder man fast i det oprindelige navn for aftenen allehelgensaften – men tilfører altså en smule uhygge!

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk