Sidste chance for en guidet tur i Djurslands vilde stenalder

For allersidste gang inviterer Museum Østjylland i Randers på en guidet rundvisning i særudstillingen Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder, inden den lukker. Det er forskningsleder og tilrettelægger af udstillingens historier Lutz Klassen, der fortæller og har linet de bedste historier op.

Omvisningen koster 50 kroner og er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på stenaldermenneskenes historie på Kainsbakken ved Kirial vest for Grenaa.

Omvisning i særudstillingen Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder, torsdag den 8. oktober 2020 kl. 14.30 - 15.30 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

Udstillingen og omvisningen løfter sløret for en fjern og fascinerende fortid, hvor stenaldermenneskene samledes på Kainsbakke. Det, der i dag er en lav holm i landskabet, var for 5.000 år siden en hellig ø. Inspireret af mødet med mennesker fra den anden side af Kattegat dyrkede den hellige ø’s indbyggere fremmedartede skikke i deres daglige liv og udførte blandt andet eksotiske, shamanistiske ritualer.

”Tiden for 5.000 år siden er en af de mest dramatiske perioder i danmarkshistorien! Indvandringer og kontakter til fjerne egne kombineret med lokale skikke skabte samfund, der betragtet med vores øjne, er utrolig eksotiske, ” fortæller Lutz Klassen.

Udstillingen er resultaterne af museets mere end 40 års forskning på Kainsbakken.

Genoplev den hellige ø med ritualer

Omvisningen finder sted i begge udstillingens dele. I udstillingen første del kan du genopleve rejsen til den hellige ø og en stor shamanistisk ceremoni.

”De mange knogler af bjørne og elge, der indgik i denne ceremoni, udgør et af Skandinaviens forhistories mest enestående fund! ” siger forskningsleder og omviser Lutz Klassen.

I udstillingens anden del får du baggrundsviden om det særlige samfund på øen, samfundets kontakter til omverdenen og et bud på, hvorfor det til sidst gik i opløsning efter omkring 200 år.

Særudstillingen Bjørneklanens ØDjurslands vilde stenalder kan ses på egen hånd til og med søndag den 18. oktober 2020. Der er gratis adgang til udstillingen.

For mere information kontakt forskningsleder Lutz Klassen på 2383 9682 eller på lk@museumoj.dk.