Så serverer museet urtete og Qi Gong!

Eftermiddagskaffen på Museum Østjylland er torsdag 30. august skiftet ud med urtete og Qi Gong, som er godt for kroppens balance. Alle kan være med – løst tøj og bløde sko er en fordel, fortæller aftenens underviser Sus Foo.

De populære fortællinger med eftermiddagskaffe på museet skiftes for en stund ud med urtete og kinesiske helbredsøvelser! Museum Østjylland i Grenaa inviterer nu til aftente med Qi Gong, så find de løse bukser frem og få en anderledes museumsoplevelse – og mærk som bonus mere energi og balance i din krop.

Arrangementet lægger sig smukt op ad museets aktuelle særudstilling Det Flyvende Hjerte – Kollektiver på Djursland. Udstillingen viser blandt andet historien om kollektivisternes hverdagsliv og deres for den tid meget anderledes levemåder.

Aftente med Qi Gong torsdag den 30. august 2018, kl. 19 – 21, på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Billet 50 kr.

Det Flyvende Hjerte – kollektiver på Djursland kan museets gæster blandt andet nyde duften af diverse urter, der indgik som en naturlig del af kosten i de alternative boformer i 1970’erne og 1980’erne.

”Alternative behandlingsformer blev samtidig en del af kollektivisternes dagligdag. Flere kollektivister uddannede sig til blandt andet zoneterapeuter, og zoneterapi blev tilbudt i kollektivisternes forretning i Glesborg, Land og By i starten af 1980’erne, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard, der til arrangementet fortæller mere om den alternative livsførelse i kollektiverne.

Qi Gong med Foo

Det er netop en af de tidligere kollektivister, Sus Foo, som underviser i Qi Gong denne aften.

”Qi Gong har været kendt i Kina i årtusinder og er et effektivt og gennemprøvet system. Vi arbejder med enkle, blide og naturlige bevægelser, der udgør et kraftfuldt og effektivt behandlingssystem. Træningen består primært af stående og gående stillinger. Qi Gong stimulerer og forøger gennemstrømningen i hele dit energisystem, og dine batterier bliver genopladet,” fortæller Sus Foo, som har praktiseret Qi Gong og undervist i det i en årrække.

”Øvelserne giver indre stilhed og træner din evne til opmærksomt nærvær,” lover Sus Foo og pointerer, at alle kan være med til øvelserne.

Så skal der skylles

Da aftenen er i det alternative hjørne, er det naturligvis urtete og vand og en lille forfriskning, der serveres i pausen.

Det vil være en fordel at være klædt i løst tøj og bløde sko til Qi Gong-øvelserne.

For mere information om arrangementet kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk.