Så er sidste afsnit i podcastserien ’Den Hellige Dal’ udkommet

Illerup Ådal er et helt særligt sted i fortællingen om ”Den Hellige Dal”. I dette afsnit kan du komme med arkæolog og museumsinspektør ved Moesgaard Museum Rasmus Birch Iversen på tur til Illerup Ådal. Her fortæller han om et af de største danske våbenfund, der er gjort på stedet. Selve fundene kan du desuden opleve på Moesgaard Museum, hvor seniorforsker Xenia Pauli viser rundt.

Alken Enge, Forlev Nymølle og Illerup Ådal. Alle steder er der gjort store og vigtige fund fra jernalderen. I denne podcast er to museer gået sammen om at skabe en fælles podcast, der fortæller historien om et mytisk område i Østjylland, der altid er blevet opfattet som helligt.

Serien vandt sidste år Podcastprisen 2020 i kategorien Årets samarbejde!

Den Hellige Dal

Podcast-serien ”Den Hellige Dal” er blevet til i et samarbejde mellem Museum Skanderborg, Moesgaard Museum, Skanderborg Kommune og GudenåSamarbejdet.

Den indgår i en generel formidling af kulturhistorien fra Gudenåen på lyd under navnet ”Åsteder – Fortællinger fra Gudenåen”.

Åsteder - fortællinger fra Gudenåen

Podcasts om Gudenåens kulturhistorie

Gudenåen er Danmarks længste å, og den har altid været kilde til liv og som fragtvej. Fra stenalderens mennesker til nutidens kanosejlende.

Lyt til Gudenåens rige kulturhistorie – når det passer dig. På Podbean., itunes, eReolen. eller hvor du plejer at finde podcasts. Det er Gudenåens museer og Silkeborg Arkiv, der i samarbejde med Lene Grønborg, Lydland, producerer dem.

De første 11 afsnit er blevet til med støtte fra Region Midtjylland. Podcast-serien ”Åsteder” har vundet podcastprisen 2020 i kategorien Årets Samarbejde. Prisen uddeles af Center for Podcasting, som er en non-profit interesseorganisation, der styrker, samler og udvikler podcasting i Danmark.

For yderligere info ang. podcast-serien kontakt:

Gunhild Øeby Nielsen, GudenåSamarbejdet, mail: Gunhild.Oeby.Nielsen@skanderborg.dk. Tlf.: 2036 5077