Så er der fokus på godt håndværk og gamle huse!

Interesserer du dig for traditionelt bygningshåndværk som bindingsværk og stråtag? Bor du selv i et gammelt hus, der løbende kræver vedligeholdelse? Så kom og vær med, når Museum Østjylland i samarbejde med Albæk Forsamlingshus inviterer til temadag i det gode håndværks navn.

På Randersegnen kan man stadigvæk finde mange flotte, gamle huse. Bor du i et af dem, eller interesserer du dig bare for traditionelt bygningshåndværk, så er der helt sikkert gode råd og inspiration at hente, når Museum Østjylland og Albæk Forsamlingshus inviterer til gratis temadag i Albæk. Fotokilde: Leif Høgh

I løbet af dagen får du gode råd, inspiration og kyndig vejledning af håndværkerne, der ved alt om gamle bygningshåndværk.
Det er gratis at være med, men du skal tilmelde dig på museets hjemmeside.

Temadag: Bygningshåndværk i Albæk, lørdag den 12. juni 2021 kl. 10 - 14.
Mødested: Albæk Forsamlingshus, Nedre Vej 84, 8930 Randers.
Gratis - men husk tilmelding.
Gratis sandwich. Der er mulighed for at købe kaffe og kage.

På Randersegnen kan man stadig finde både små lavloftede huse og store firlængede gårde med bindingsværk og stråtage. Dagens arrangement foregår da også på en gammel gård tæt ved forsamlingshuset. Stuehuset er et af de ældste i Albæk, og længerne er fra omkring 1900.

”Landsbyen Albæk rummer selv en række gamle huse og gårde, der er fornemme eksempler på det gode, traditionelle håndværk. Så naturligvis skal dagens arrangement foregå lige netop i denne landsby, ” siger museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, der glæder sig til at byde både lokale og tilrejsende gæster velkommen til en lærerig sommerdag med fokus på bygningshåndværk.

Bindingsværk, stråtag og mørtel

I løbet af dagen kan du møde bindingsværktømrer Kim Christensen fra Jysk Bindingsværk, som vil demonstrere arbejdet med bindingsværk. Hør også om både moderne og gamle værktøjer, som i dag bruges til det arbejde.
Du kan også få en snak med tækkemændene Jan Plauborg Pedersen og Christian Ditlefsen fra Østjysk Tække- og Tømrerfirma, som vil øse ud af deres store viden om stråtag og de mange fordele ved netop denne type tag.
Arkitekt Leif Høgh fra Mariager vil fortælle om murerarbejde og kalkning. Her kan du blandt andet få svar på, hvordan du blander den helt rigtige mørtel og hvilken type kalk, der er bedst, når de gamle staldbygninger trænger til et friskt lag hvidt.

Tæt på tapper og tækning

Håndværkerne kommer til at stå i gården, fortælle om deres fag og svare på spørgsmål. Tækkemændene har en lille anhænger med, der viser forskellige typer tækning, og bindingsværktømreren har en såkaldt tappemaskine med og vil demonstrere, hvordan man laver tapper i bindingsværk.
Dagens gæster bliver delt op i tre hold, der går på skift mellem håndværkerne.

Pas på de gamle huse

Ambitionen med arrangementet er, at dagens deltagerne får øjnene op for egnens smukke, gamle bygninger og for de traditionelle bygningshåndværk, som stadigvæk har noget at byde på for nutidens husejere.

”De charmerende gamle bygninger er med til at give landsbyerne karakter og skabe den stemning, som mange mennesker i dag efterspørger, når de flytter fra byen og ud i landsbyerne, ” siger museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen.

”Men gamle huse kræver vedligeholdelse, og det skal gøres på den rette måde og med de rigtige materialer, så bygningerne sikres bedst muligt for eftertiden. Til arrangementet giver vi ejere af gamle huse mulighed for at kigge fagpersoner over skulderen og suge viden til sig om husvedligeholdelse. Der kommer til at være gode råd og konkrete anvisninger, som man som husejer kan gå direkte hjem og arbejde med. ”

Er du ikke selv den lykkelige ejer af et gammelt hus men bare generelt nysgerrig på godt håndværk og gamle bygninger, er du også meget velkommen til arrangementet.

Forsamlingshus klar med mad og drikke

Albæk Forsamlingshus står klar med frokost i form af en gratis frisksmurt sandwich. I løbet af dagen vil forsamlingshuset også sørge for kaffe og kage, som du kan købe til rimelige priser.
På Museum Østjyllands hjemmeside under ”Kalender” kan du læse hele programmet for arrangementet den 12. juni.

Arrangementet er en del af projektet ”Museet tæt på dig”, som er støttet af ELRO-Fonden.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk