Prøv stenalderlivet på din egen krop i sommerferien

Ferier kan være sjove – og lærerige. Tag hele familien med til Tustrup Dysserne ved Fjellerup, når Museum Østjylland i sommerferien byder på oldtidsfortællinger og bålhygge i børnehøjde. Her

Arrangementet er en del af projektet ”Bæredygtighed i Børnehøjde”, som er støttet med midler fra NRGIs værdipulje.

Oldtidsfortællinger og bålhygge i børnehøjde, lørdag den 6. juli 2019 kl. 10 – 13 ved Tustrup Dysserne, Gl. Fjellerupvej over for nr. 21, 8961 Allingåbro.
Parkering og offentligt toilet ved udstillings- og informationshuset.
Gratis.

Har du nogensinde tænkt over, hvordan det var at bo på Djursland for 5.000 år siden, og hvad man mon egentlig lavede og spiste dengang? Nu har du muligheden for at prøve stenalderlivet på egen krop, når Museum Østjylland i samarbejde med naturvejleder Anita Søholm inviterer til masser af oldtidssjov ved de imponerende stenaldermonumenter ved Tustrup.

Oldtidsmennesket var ikke kræsent

I løbet af dagen kan du på bedste stenaldermanér tilberede velduftende retter over den åbne ild. Alle retterne er inspireret af oldtidens mad og lavet af naturens egne råvarer.

”I oldtiden brugte menneskene alle de spiselige ting, de kunne samle og fange i naturen rundt omkring på Djursland. Intet gik til spilde, så de kunne ikke være ret kræsne dengang! Måske vi i dag kunne lære lidt af stenalderfolkets evne til at udnytte alt og spise alt, ” siger museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som garanterer for en både sjov og lærerig oplevelse ved Tustrup Dysserne.

Stenalderhistorier og flotte økser

Imens maden simrer i gryderne, kan du gå på opdagelse i det naturskønne område. Her kan du høre historier om stærke stenaldermennesker, mystiske ritualer og de mange flotte stenøkser, pilespidser og andre redskaber fra stenalderen, som stadigvæk med jævne mellemrum dukker op af jorden.

Det er gratis deltage, så mød bare op. Husk praktisk tøj – shorts eller regntøj, alt efter vejret.
For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk