Populær kollektivist-udstilling synger på sidste vers

Selvom hippieånden ikke længere svæver over landet, har interessen for særudstillingen Det Flyvende Hjerte – Kollektiver på Djursland været stor. Siden udstillingen åbnede i april på Museum Østjylland er folk strømmet til for at opleve historien om kollektivisternes liv i 1970’erne og 80’erne.

Det er snart sidste chance for at se særudstillingen, der er lavet i tæt samarbejde mellem tidligere kollektivister og Museum Østjylland.

Særudstillingen Det Flyvende Hjerte har sidste åbningsdag søndag den 28. oktober 2018. Udstillingen kan opleves på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Gratis adgang.

Nogle museumsgæster har i udstillingen genoplevet deres barndom eller ungdom, mens andre med vantro har set hjemmesyet tøj, marxistiske plakater og biodynamiske frokostretter for første gang.

”Der er ingen tvivl om, at museet med udstillingen om de kulørte kollektivister har ramt lige ned i mange menneskers fascination. Uanset om man nu var personligt engageret i kollektivernes og kollektivisternes idealer og drømme eller ej, så er interessen for hippierne og deres tidsalder stor og vedvarende, ” fortæller en af udstillingens tilrettelæggere Tina Bjerregaard, der opfordrer alle til at benytte efterårsferien og resten af oktober til at slå vejen forbi museet og nyde den gratis særudstilling, mens tid er.

Børn lærer af kollektivisterne

Museets skoletjeneste har i disse dage besøg af hele 150 indskolingsbørn, der arbejder med temaet bæredygtighed. Børnene fra 0. – 4. klasse skal med udgangspunkt i særudstillingen lære af kollektivisterne, som i sin tid var foregangsmænd på området. Børnene skal lave figurer af skrald, badges med ”naturrigtige” slogans, spise insektsnacks og naturligvis have en guidet tur rundt i udstillingen.

Scrapbøger og sangbøger

Inden udstillingen lukker den 28. oktober, kan museets gæster hygge sig med at bladre i kollektivisternes scrapbøger. De tidligere kollektivister på Norddjurs har gennem de seneste par år arbejdet på flere scrapbøger med deres erindringer om hippietiden på Djursland.

Bøgerne har været en populær del af særudstillingen. Når udstillingen lukker, flytter bøgerne ind i kollektivet i museets permanente udstilling.

I september udkom kollektivisternes egen sangbog med masser af sange fra dengang i kollektiverne. Sangbøgerne ”Det Flyvende Hjerte” kan fortsat købes i museumsbutikken – og måske blive årets julegaveide til dig selv eller din gamle hippieven.

Både scrapbogen og sangbogen er trykt med støtte fra Norddjurs Kommune.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tlf. 4048 6530 eller på tb@museumoj.dk