Podcast om historiske sprængninger i Langå

Gudenåens kulturhistorie bliver fortalt i podcasten ’Åsteder’, der kommer rundt i alle kommunerne langs Danmarks eneste flod. I 10. episode er turen kommet til Randers Kommune og den spændende historie om jernbanesabotagen i Langå under 2. verdenskrig.

Frede Jensen, der er inspektør på Museum Østjylland, fortæller i podcasten, om det der endte med at blive den mest betydningsfulde jernbanesabotage under den tyske besættelse.

’Åsteder’ er produceret af blandt andre kulturjournalist Lene Grønborg Poulsen, der i podcast-episoden er på gåtur med museumsinspektøren ved jernbanebroerne i Langå. Du finder historien på hjemmesiden oplevgudenaa.dk/podcast, eller der hvor du ellers finder dine podcast. ’Åsteder’ er også tilgængelig på eReolen.

Det er kommunerne og museerne omkring Gudenåen, der i samarbejde udgiver podcasten om Gudenåens rige kulturhistorie. Første sæson begyndte for omkring et år siden med første udgivelse. Sæsonen rummer i alt 11 episoder. Sidste episode, som udkommer sidst i juni, kommer til at handle om Gudenåens betydning for udviklingen af Randers med både historiens og nutidens briller. Men indtil der er præmiere på sæsonens sidste afsnit, kan du fordybe dig i historien om Langå-sprængningerne og de ni andre episoder.

De syv Gudenå-kommuner har udover podcasten også lavet et digital kort, der gør det let at finde stier, faciliteter og seværdigheder omkring Gudenåen. Du kan finde det digitale kort på oplevgudenaa.dk

Gunhild Øeby Nielsen
GudenåSamarbejdet