Pimp dit papir i sommerferien

Gamle aviser, hullede æggebakker og brugt printerpapir bliver tryllet om til det rene guld, når den gamle vognport i Farvergården omdannes til et papirværksted. Kom og være med i uge 29 og lær at lave dit eget flotte papir helt fra bunden.

Papiret kan pimpes med blade, blomster og andet godt fra Farvergårdens have. Alle kan være med, og det hele er ganske gratis.
Arrangementet er en del af projektet Bæredygtighed i Børnehøjde, som er støttet af NRGIs værdipulje.

Workshop: Lav dit eget genbrugspapir tirsdag den 16. juli, onsdag den 17. juli og torsdag den 18. juli 2019 kl. 11 – 15 i Farvergården, Adelgade 15 i Ebeltoft.
Gratis.

Det sviner lidt, når æggebakker, aviser og andet udsmidspapir bliver omdannet til nyt papir. Til gengæld er processen sjov, og det er fascinerende at se de nye unikke papirark vokse frem. Papirfremstilling er en både sjov og nem aktivitet, som ikke kræver den store forberedelse.

”Alt man skal bruge er faktisk en støberamme, en masse gammelt pap og papir, en balje og et viskestykke. Støberammen kan man nemt selv lave eller købe, så det kræver ikke den store forberedelse at komme i gang med at være papirmager, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som står klar med kreativ inspiration og kyndig vejledning.

”Alle kan være med, og det er faktisk super sjovt for både børn og voksne. ”

Fra ordinært til ekstraordinært

Der er en afgrund til forskel mellem almindeligt kridhvidt kopipapir og det håndlavede papir, der er fuld af struktur og særpræg. Vil du sætte ekstra gas på papirets unikke og kunstneriske udtryk, kan du gå på jagt i Farvergårdens have. Her kan du med garanti finde forskellige blade, blomster, små pinde og andre dekorative naturting, som dit papir kan pimpes med.

Fra Egypten til Ebeltoft

Papirfremstilling er et meget gammelt håndværk, som har rødder i Egypten. Her lavede man allerede for 5.000 år siden papir af papyrusfibre. Ved at studere hvordan hvepse lavede deres bo, fandt man for 200 år siden ud af at lave papir af træ og vand, hvilket man stadig gør i dag.
Hver dansker forbruger hvert år cirka 200 kilo pap og papir. Størstedelen indsamles og genbruges.

For mere info kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk