På med vandreskoene og genopdag skoven!

De smukke Kalø-skove danner rammen om en dejlig oplevelse i anledning af Museernes Dag den 15. juni. Her har du chancen for at komme på en kulturhistorisk vandretur i det grønne og genopdage både skovene og historierne om menneskers liv der gennem tiden.

Museumsinspektør Tina Bjerregaard fra Museum Østjylland fortæller blandt meget andet om herskab og tjenestefolk, stenalderbegravelser og andet med relation til Hestehave Skov og Ringelmose Skov. Museet byder på en lille forfriskning undervejs.

Vandring: Genopdag skovens fantastiske fortællinger lørdag den 15. juni 2019 kl. 14 - 16.
Mødested: Bregnet Kirkes p-plads, Kirkebakken 2, 8410 Rønde.
Gratis – men husk tilmelding

Vandreturen er et af museets bidrag til Museernes Dag, der den 15. juni danner rammen om en række gratis arrangementer i det midtjyske. Alle arrangementer kredser i år om temaet Genopdag.

Fortidsminder i kø

De danske skove rummer et væld af spor fra fortiden. I de gamle hovedgårdsskove under Kalø fortæller sporene historier om, hvordan mennesker har levet i og brugt området siden stenalderen. Fortidsminderne står næsten i kø for at fortælle om stenalderens begravelser i form af storstensgravene, om bronzealderens gravhøje, om agerbrug og husdyrhold gennem tiderne. Skovene rummer også tydelige spor efter den tid, hvor Kalø stadig var hovedgård, og hvor der var forskel på herskab og tjenestefolk.

”På turen kommer vi forbi to bygninger af Hack Kampmann, nemlig Thyrahytten og Strandhuset. De er små og beskedne bygninger sammenlignet med, hvad den kendte arkitekt og kongelige bygningsinspektør ellers opførte. Her tænker jeg på for eksempel Marselisborg Slot og Aarhus Teater. Hvorfor det netop blev Hack Kampmann, der tegnede de ydmyge huse, vil jeg fortælle mere om på turen,” lover museumsinspektør Tina Bjerregaard.

Vandresko er sagen

Turen rundt i de smukke midsommerklædte skove kalder på fornuftigt fodtøj i form af vandresko og praktisk påklædning, tilpasset det danske sommervejrs omskiftelige natur!

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på 4048 6530 eller på tb@museumoj.dk