På byvandring i fotograf Nielsine Zehngrafs fodspor

I dag er mobilkameraer allemandseje. Men der var en tid, hvor et fotografiapparat var en sjælden og kostbar ting, som kun de færreste ejede eller kunne håndtere.

Omkring 1900 fotograferede Nielsine Zehngraf Randers Håndværker Sangforening på den årlige udflugt med damer. Sangforeningen blev grundlagt i 1852. Bemærk lyrerne fremstillet af indtørrede pigrokker. De symboliserer musikglæde. Hør mere om Nielsine Zehngrafs fotografier og livsværk, når der er byvandring i Randers by med overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen. Fotokilde: Randers Stadsarkiv

Tag med på en byvandring i Randers i de første kvindelige fotografers fodspor, når overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen fortæller om Nielsine Zehngrafs usædvanlige liv og arbejde bag fotolinsen for 150 år siden.
Der er entre og tilmelding på museumoj.dk.

Byvandring i fotografen Nielsine Zehngrafs fodspor i Randers, tirsdag den 11. maj 2021 kl. 16 - 17.30.
Mødested: Museum Østjylland, Kulturhuset, Stemannsgade 2.
Billet: 50 kr.

I 1873 havde Nielsine Zehngraf overtaget sin afdøde mands fotoatelier i Randers, og hun blev dermed en af de første kvindelige fotografier i Randers og i Danmark. Hanne Schaumburg Sørensen fortæller:

”Alt tyder dog på, at Nielsine Zehngraf allerede før sin mands død havde et godt kendskab til fotoerhvervet, for hurtigt overtog hun hans arbejde. Som så mange andre gifte kvinder havde hun sikkert allerede arbejdet i sin mands fotoforretning og lært håndværket. ”

Dokumenterede fremskridt i Randers

Et stort antal bevarede topografiske fotografier af Randers samt optagelse af randrusianernes arbejds- og fritidsliv viser Nielsine Zehngrafs vigtige rolle som købstadsfotograf.

”Med succes dokumenterede hun gennem 40 år byens økonomiske og kulturelle fremskridt. Hendes fotografer af det randrusianske byrum er i dag blandt det væsentligste kildemateriale, ” fortæller Hanne Schaumburg Sørensen.

Zehngrafs fotos i særudstilling

Byvandringen har sit udgangspunkt i særudstillingen I skyggen - De første kvindelige fotografer, som nu vises på Museum Østjylland. Her kan du blandt andet opleve et bredt udsnit af Nielsine Zehngrafs fotografier fra 1800-tallets Randers.
Udstillingen kan ses frem til søndag den 24. oktober 2021.

For mere information kontakt overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen på 2113 1793 eller på hss@museumoj.dk