Oplev Randers-arkitekts huse - det er nu eller aldrig!

Særudstillingen Smukke, gamle Randers synger snart på sidste vers. Om få uger lukker og slukker udstillingen på Museum Østjylland, men endnu kan du nyde Randers-arkitekten J. P. Jensen Wærums fantastiske tegninger og æstetik.

Du kan tilmed komme på en kombineret omvisning i udstillingen og byvandring. Vandringen rundt i Randers’ historiske midtby går forbi velkendte bygninger tegnet af den flittige og dygtige arkitekt Jensen Wærum.

Som noget nyt i særudstillingen vises en fin terrakottafigur fra facaden på Jensen Wærums eget hus.

Byvandring og omvisning: På tur mellem mursten og markante Randers-huse, onsdag d. 10. oktober 2018, kl. 10:00 – 12:00. Mødested: Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Billet 50 kr.

I det – forhåbentlig – smukke efterårsvejr er det de to arkivarer, Rikke Mønster Olesen og Inger Lyngdrup Nørgård fra Randers Stadsarkiv, der viser rundt i byen og fortæller om 1800- og 1900-talsbygningerne. Der bliver kigget nærmere på noget af det bedste fra arkitekt Jensen Wærums hånd og fokuseret på smukke detaljer og flotte linjer. Arkivarerne har naturligvis også fokus på, hvorfor bygningerne blev bygget.

”Har du ikke tidligere været opmærksom på Jensen Wærums bygninger i Randers, så bliver byvandringen her noget af en øjenåbner. For Jensen Wærum har om nogen sat sit arkitektoniske fingeraftryk på arkitekturen i bymidten, ” forklarer arkivar Inger Lyngdrup Nørgård.

Jensen Wærum var kendt og elsket for at kæle for detaljerne. Stilen er let genkendelig; røde mursten, krummelurer, små pyntefigurer, tårne og altid godt håndværk. Set med nutidens øjne kan hans stil kaldes temmelig pyntet.

Først i udstillingen, så i byen

Før turen går rundt til Jensen Wærums stolte bygninger i byen, begynder arrangementet med en halv times omvisning i særudstillingen Smukke, gamle Randers på museet. Udstillingen viser primært en række originale bygningstegninger, som Randers Stadsarkiv har bevaret fra Jensen Wærums tegnestue.

”Da vi på arkivet indså, hvor mange og hvor fine Jensen Wærum-tegninger vi lå inde med, måtte det munde ud i en særudstilling. Her var virkelig et historisk materiale, som samtidig havde en stor æstetisk værdi. Tegningerne er unikke og utroligt fascinerende at kigge på. De er udført med stor akkuratesse og er i sig selv små kunstværker, ” fortæller Inger Lyngdrup Nørgård og opfordrer alle til at benytte chancen for at lære Jensen Wærums flotte, gamle bygninger og historierne bag at kende.

For mere information kontakt arkivar Inger Lyngdrup Nørgård på 2332 0963 / iln@museumoj.dk eller arkivar Rikke Mønster Olesen på 24 49 98 32 / rmo@museumoj.dk.