Oplev et bronzealder-battle med bobler

Der er passion, hjerteblod og masser af viden om bronzealderen på programmet, når Museum Østjylland byder velkommen til bronzealderekspert og seniorforsker på Nationalmuseet, Flemming Kaul.

Der er lagt op til et spændende foredrag med plads til humor, når bronzealderekspert Flemming Kaul gæster Museum Østjylland! Flemming Kaul er en levende formidler og en knagende dygtig arkæolog og forsker, lover overinspektør på Museum Østjylland, Benita Clemmensen. Foto: Museum Østjylland

Flemming Kaul mødes nu til et muntert ”bronzealder-battle” med museets lokale bronzealderekspert, overinspektør Benita Clemmensen. Kom og vær med, når de to passionerede eksperter krydser klinger og fortæller om en af de rigtig spændende perioder i fortiden, bronzealderen.
Bronzealder-foredraget garneres med et glas nutidige bobler og en let snack.

Bronzealder Battle med bronzealder-eksperterne Kaul og Clemmensen, torsdag den 2. maj 2019 kl. 19 - 21 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr. inkl. et glas bobler og en snack.

Det er med stolthed, at Museum Østjylland præsenterer foredraget med den internationalt kendte bronzealderekspert og seniorforsker på Nationalmuseet, Flemming Kaul.

”Udover at være bronzealdernørd er Flemming en meget dygtig og levende formidler. Han er vant til at give foredrag i hele Europa, og hans forskning er der stillet skarpt på i utallige tv-programmer og dokumentarer, ” fortæller museumsinspektør Benita Clemmensen og tilføjer:

”Og så er han et af mine personlige arkæologiske forbilleder! ”

Clemmensen styrer

Flemming Kaul har forsket i bronzealderens billedverden med helleristninger og motiver indridset i rageknive. Denne viden har medvirket til, at vi i nutiden har fået en større forståelse af, hvad vores forfædre troede på, og hvordan de opfattede den verden, de levede i.
Det er museets arkæologiske overinspektør Benita Clemmensen, der styrer foredraget og krydrer Kauls foredrag med historier om østjyske fund fra bronzealderen.
Så der er lagt op til et verbalt bronzealder-battle, når de to arkæologer med særlig interesse for blandt andet bronzealderens religion, og hvordan den kommer til udtryk i tidens billedverden, tørner sammen.

”Det bliver en vildt spændende, lærerig og ikke mindst underholdende aften,” lover Benita Clemmensen.

Blå glasperler fra Egypten

I aftenens foredrag fortæller Flemming Kaul blandt andet historien om bronzealderens blå glasperle, der kendes fra grave rundt omkring i Danmark. Det er lykkedes Flemming Kaul, i samarbejde med andre dygtige forskere fra blandt andet Frankrig, at analysere glassets oprindelse.

”Den kemiske sammensætning i glasset afslører vidtstrakte handelsruter mellem Norden og fjerne egne som Mesopotamien og Egypten,” fortæller Benita Clemmensen.

Benita Clemmensen kan i den forbindelse afsløre, at der også er fundet en blå glasperle på Djursland. Den er til daglig udstillet på Museum Østjylland i Grenaa.

Museum Østjylland byder velkommen til en lærerig og ikke mindst underholdende aften i godt selskab og med lidt godt til ganen.

For mere information kontakt overinspektør Benita Clemmensen på 4110 8004 eller på bc@museumoj.dk