Oldtiden, var den sjov? Ja da!

Tag på en rejse tilbage til stenalderen, når Museum Østjylland i sommerferien inviterer til oldtidssjov i den gamle hyggelige købmandsgård. Lær at hugge flint som i stenalderen, grav efter finurlige fund i den arkæologiske sandkasse, mal dit eget mel på den tunge kværnsten og meget mere.

Gå også på opdagelse i særudstillingen Bjørneklanens Ø – Djurslands vilde stenalder, der handler om dengang for 5.000 år siden, da menneskene på Djursland lavede mystiske ritualer på den hellige ø Kainsbakke. Udstillingen har særlige aktiviteter for børn, og den kan opleves ganske gratis hele sommeren.

Oldtidssjov og flinthugning, tirsdag den 9. juli og torsdag den 11. juli 2019 kl. 11 – 14 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis.

Der er garanti for et par hyggelige sommerdage i Grenaas gamle købmandsgård, når stenalderfolket indtager museet og sørger for en god omgang sjov for børn. Hør fortællinger om dengang, man kunne sejle tværs gennem Djursland og prøv livet i stenalderen på din egen krop – et liv, som er meget anderledes end det, vi kender i dag.

”Stenaldermenneskene kunne jo ikke lige købe en færdig hakkebøf eller to kilo mel i Netto. Derfor måtte de bruge lang tid på både at jage de vilde dyr og lave deres eget mel helt fra bunden, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som lover, at børn og voksne i alle aldre kan være med til de gratis aktiviteter i museumsgården.

Hug en flintkniv

Det er efterhånden blevet en fast tradition, at flinthuggeren besøger museet i sommerferien, og i år er ingen undtagelse. I stenalderen lavede menneskene de mest fantastiske økser og pilespidser af flint. Til Oldtidssjov og flinthugning kan du selv prøve kræfter med håndværket og lave din egen lille flintflække, som man kaldte datidens lommekniv.

Grav dig ned i fortiden

I museumsgården vil der hele sommeren være mulighed for at lege arkæolog på museet. Her kan du med skovl og pensel gå på opdagelse efter flotte fund i museets to store sandkasser. Hvis du har heldet med dig, kan du aflevere den fundne genstand i museumsbutikken og i bytte få en særlig præmie.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk