Ny bog om Ebeltofts historie fortalt gennem gader og veje

Med bogen i hånden har du chancen for at komme helt tæt på Ebeltofts lange, spændende historie fra en lidt anderledes indgangsvinkel.

Hvorfor hedder det Fedt Mikkels Gang? Hvornår blev Smuglerstien anlagt? Og hvem var den S. A. Jensen, som vejen ved Fregatten Jylland er opkaldt efter? Alt dette og meget mere om byens vejhistorie kan du få svar på i en helt ny bog På vej – gader og veje i Ebeltoft skrevet af cand. mag. og frivillig på Byhistorisk Arkiv i Ebeltoft, Else Marie Laigaard.

Bogen På vej – gader og veje i Ebeltoft præsenteres ved en reception på Det gamle Rådhus i Ebeltoft torsdag den 29. november 2018 kl. 15.
Alle er velkomne.

Bogen er på 210 sider, rigt illustreret og koster 198 kr.
Bogen sælges i Museum Østjyllands butikker i Ebeltoft, Grenaa og Randers.

Det er ikke sikkert, at vi tænker over det til hverdag, men de gader og veje, vi alle sammen bevæger os rundt på hver eneste dag, rummer en masse historie. Gaderne og gadeforløbene er i sig selv historierne om, hvordan byen blev anlagt, og hvordan den er vokset. Gader, veje og stræder sladrer om byens forandringer og knopskydninger gennem hundredvis af år og om, hvordan trafikken har udviklet sig til og fra byen.
Men også gadenavnene er fyldt med historie om nu forsvundne personer, institutioner og steder.

Klogere på din egen historie

Med Else Marie Laigaards nye bog om gaderne og vejene i Ebeltoft, som Museum Østjylland udgiver, er der masser af muligheder for at blive klogere på netop sin egen gade eller vej. Gå på opdagelse i hver eneste lille smøge og vejstump i Ebeltoft by og find ud af, hvornår den blev anlagt, hvorfor den fik sin placering, og hvornår den fik sit navn. Men du kan også komme bag om f.eks. vejskiltenes og vejbelægningens historie.
Du kan læse bogen fra ende til anden, eller du kan bruge den som opslagsværk, hvis du undrer sig over et gadenavn eller et gadeforløb. Men under alle omstændigheder må bogen være den oplagte julegaveidé til alle, der bor i eller elsker Ebeltoft.

Fedt Mikkel og de andre

Og Fedt Mikkel? Ja, det var spækhøker Christian Mikkelsen, som boede i Adelgade i midten af 1800-tallet. Bag hans jord løber den lille sti, der i 1959 officielt blev opkaldt efter ham med navnet Fedt Mikkels Gang.
Smuglerstien blev i øvrigt anlagt i 2005. Og S. A. Jensen var Ebeltofts navnkundige ”sherif”, overpolitiassistenten, der var stærkt medvirkende til, at Fregatten Jylland endte i Ebeltoft.
Få flere gode gade- og vejhistorier i den nye bog På vej – gader og veje i Ebeltoft af Else Marie Laigaard, der er født og opvokset i Ebeltoft, og som derfor har et meget nært forhold til byen og dens gadenet.