Nu går jagten ind på årets museums-nisser!

Vær med til at finde nisserne rundt om i udstillingerne, oplev juleudstillingen med de mange julekrybber og kig forbi butikken, der bugner af julevarer.

Ingen jul på Museum Østjylland uden den populære nissejagt for børn og barnlige voksne. I år blænder museet op for julen lørdag den 17. november med den store juleudstilling Et barn er født i Betlehem, og samtidig går den traditionsrige jagt på museumsnisserne ind.

Nissejagt på Museum Østjylland, lørdag den 17. november – søndag den 30. december 2018 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers. Nissejagten skydes i gang lørdag den 17. november kl. 11. Gratis adgang.

Årets juleudstilling sætter en eksotisk ramme for julerierne på museet. Palmer, stjernehimmel og julekrybberne i alle afskygninger danner juleudstillingen, og rundt om på museet går nissejagten for de små.

Nisserne er sure i år

Måske er museumsnisserne misfornøjede over, at årets juleudstilling ikke handler om nisser, men om Jesus! I hvert fald har de i år brugt meget krudt på at gøre deres drillerier særligt udspekulerede i år. De små ballademagere har hugget ord og sætninger fra julesalmer, der handler om Jesus, og museet har brug for hjælp til at få styr på teksterne igen.

”I årevis har vi her på museet haft en godt forhold til museumsnisserne. Men der er jo lidt spræl og ballade i dem. Vi har observeret, at hvis vi og børnene hjælper dem lidt i årets løb, går samarbejdet lidt bedre, ” fortæller juleinspektør Lisette Berg Andersen.

”Jeg tror, at nisserne har brug for ekstra opmærksomhed fra børnene, fordi nisserne i år ikke er med i årets juleudstilling. De plejer jo at være med i juleudstillingen på en eller anden måde, men i år handler juleudstillingen altså om Jesus, ” slår Lisette Berg Andersen fast og tilføjer:

”Og det må de finde sig i! ”

Julerier i butikken

Butikken skifter ham i disse dage, hvor hylder, borde og montrer nu bugner af askens gode julesager. Her er bløde nisser, store hjerter, flotte træ-nøddeknækkere og meget andet godt. Her er også lidt til de voksende julemaver: Kandis på snor, kæmpe Bismarck-stokke og julebolsjer.

En altid populær julegave til mor, søster eller veninde er museumskopismykkerne, som butikken har et stort udvalg af. Her er smukke kopier i sølv og guld af lokale arkæologiske fund: Vedhæng fra Kirkemosegård-skatten, Thorshammer fra Enghøj Kirke i Randers, slangeøreringe fra Råby og Ormehøj-ringen fra Hem ved Mariager.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller lba@museumoj.dk.