Museum Østjylland åbner udstilling om Grenaa på hjul i 40 år

Det er jubilæums-tid i Grenaa Cykel Club. I år kan klubben nemlig fejre 40 flotte år, og det bliver naturligvis markeret. Museum Østjylland og Grenaa Cykel Club har i anledning af jubilæet stablet en miniudstilling på benene om grenaaensernes lange tradition for at hoppe på den tohjulede. Faktisk går historien om cykelklubberne i Grenaa helt tilbage til 1887, så der er masser af cykelhistorie at opleve i udstillingen!

Miniudstillingen åbnes med en hyggelig reception den 17. november på museet, hvor alle er velkomne til at være med.

Mini-udstilling: Grenaa på hjul i 40 år den 17. november 2018 og cirka et år frem på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Gratis adgang. Udstillingsåbning lørdag den 17. november kl. 13 – 16. Alle er velkomne.

Museum Østjylland og Grenaa Cykel Club har ledt i gode gemmer efter dels klubbens egen fortælling, dels fortællinger om de tidligere cykelklubber, som har haft deres hjemmebane i Grenaa. Anstrengelserne er nu mundet ud i en lille udstilling fuld af interessante historier, spændende genstande og flotte billeder af cykelsportens historie i Grenaa.

”Sådan et 40-års jubilæum lægger jo op til, at man kigger tilbage i tiden: Hvad har foreningen opnået, og hvilken betydning har den for lokalområdet? Det har været sjovt at gå helt tilbage til den første cykelklub i Grenaa og se, hvordan klubberne har udviklet sig. Udstyret, tøjet og deltagerne – alt forandrer sig med tiden. Vi håber, at museets gæster også vil få lige så meget fornøjelse ud at se de gamle billeder og opleve historierne, ” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning, der er tilrettelægger af udstillingen.

De flyvende fyre

I mini-udstillingen kan du ser fotos fra af nogle af de ældste cykelklubber i Grenaa, men også fotos fra den nuværende klub. Læg også lægge mærke til den flotte dannebrogsfane dekoreret med et cykelhjul og initialerne F.F., der står for Flying Fellows. Flying Fellows var det meget fængende navn på Grenaas cykelklub fra cirka 1897.

Helt nyt i museets samling er et særligt cykelemblem, som blev båret af nogle af Grenaas første cyklister. Emblemet var en obligatorisk del af klubbens uniform, hvor emblemet ifølge klubbens regler skulle sættes på cykelhatten. Se emblemet i udstillingen.

Kun de rigeste cyklede

Da cyklen, som vi kender den i dag, så dagens lys i starten af 1800-tallet, var den forbeholdt samfundets rigeste. Cyklen var både meget dyr og ikke så praktisk som i dag – mest et stykke legetøj eller et sportsredskab for dem, som havde råd.

Men i takt med at cyklen udviklede sig, blev den billigere og mere praktisk. Udviklingen var med til at sætte skub i cykelklubbernes udbredelse og tilslutning af medlemmer. I 1887 havde Grenaas første cykelklub 13 medlemmer. I dag tæller Grenaa Cykel Club over 170 medlemmer! Cyklen og cykelsporten er blevet folkeeje.

Vil du med til udstillingsåbning?

Til receptionen af mini-udstillingen bliver der budt velkommen af Grenaa Cykel Clubs formand Jens Sørensen og medlem Ole Bent Poulsen, som vil sige et par ord om klubbens historie. Derefter åbner mini-udstillingen med en kort introduktion af tilrettelægger af udstillingen Rikke Alsbjerg Schøning.

Og så byder museet naturligvis på en god kaffe og en omgang jubilæumskage.

For mere information kontakt museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning på 3071 6698 eller på ras@museumoj.dk.