Museum Østjylland slår dørene op for gæster

Ventetiden har været lang. Men nu er det sikkert og vist, at Museum Østjylland igen er klar til at modtage gæster og fortælle om det bedste fra den lokale historie!

Overalt på museet sætter Corona-foranstaltningerne naturligvis deres præg, men alle museets afdelinger er åbne og kan sikkert besøges af hele familien. Blandt andet er legeting i udstillingen pakket midlertidigt væk.

”Håndsprit og sikker afstand mellem gæster og personale er en selvfølge i vores nye virkelighed her efter Corona-lukningen. Det tager vi meget alvorligt, ” siger museets souschef Karen Dubery, der sammen med alle sine kolleger har savnet gæster, liv og leben på museet de sidste måneder.

”Folk er så småt ved at vende tilbage, efter vi genåbnede den 2. juni. Det er virkelig dejligt! ”

Bjørne og andet godt

Museets aktuelle særudstilling Bjørneklanens Ø - Djurslands vilde stenalder i Kulturhuset er på grund af Corona-situationen forlænget frem til 18. oktober 2020. I udstillingen kan man gå på opdagelse i noget så eksotisk som shamanistiske ritualer, bjørnekranier og tage et dybt dyk ned i Djurslands vilde stenalder. Resultatet af udgravningerne på Kainsbakke ved Grenaa udgør et af Skandinaviens forhistories mest enestående fund.

”Museet er bestemt stadig et besøg værd her i sommer, selvom vi har måttet aflyse en række planlagte arrangementer. Der er gratis adgang til alle museets afdelinger, og her er alle muligheder for at blive lidt klogere på lokalhistorien fra oldtiden frem til i dag på en underholdende måde, ” forsikrer Karen Dubery.

Også Håndværksmuseet er igen åbent for besøgende. En stor del af de seje frivillige håndværkere er igen at finde i huset, hvor de fortæller om og demonstrerer gamle håndværk.

Sommer for børn i kulturens hus

Sommeren byder som altid på Sommersjov i Kulturhuset, der er et samarbejde mellem Museum Østjylland, Randers Kunstmuseum og Randers Bibliotek. Her kan børn og deres voksne udforske museets udstillinger set i børnehøjde, løse opgaver i årets sjove opgavebog og gå på jagt efter Lillefolket i oldtidsudstillingen Livet ved Fjorden.

For mere information kontakt souschef og leder af Udvikling og Publikum Karen Dubery på 5150 9611 eller på kb@museumoj.dk