Museum Østjylland sætter besøgsrekord trods nedlukning

2020 var et forfærdeligt år for de fleste museer. Nedlukningerne i både foråret og til jul betød langt færre museumsgæster end normalt. For Museum Østjylland med udstillinger i Randers, Grenaa og Ebeltoft gik det heldigvis den anden vej! Trods nedlukningen fik museet rekordbesøg i 2020.

BMA i Maltfabrikken i Ebeltoft har været Museum Østjyllands helt store publikumsmagnet i 2020. Blandingen af bibliotek, museum og arkiv er helt ny i dansk sammenhæng og gik rent ind ved de mange gæster. Fotokilde: Museum Østjylland

”For første gang lykkedes det faktisk museet at bryde den magiske grænse på 200.000 gæster! ” fortæller en glad og tilfreds museumschef Jørgen Smidt-Jensen.

Museets tidligere rekord er fra 2017 og lød på 182.773 besøgende.

Gæster strømmede til BMA/Maltfabrikken

På Museum Østjylland må man trods rekordbesøget dog også erkende, at der ikke er roser uden torne. For på de fleste af museets besøgsadresser har man oplevet en betydelig tilbagegang i besøgstallet svarende til 46 procent set i forhold til 2019.
Men i slutningen af juni åbnede Museum Østjylland i samarbejde med Syddjurs Bibliotek en helt ny type kulturarvsinstitution, BMA i Maltfabrikken i Ebeltoft. BMA sammenfletter på en helt ny måde bibliotek, museum og arkiv, så gæsterne på samme tid og i samme rum møder både litteratur og historie.
Den helt særlige kombination i BMA er faldet i gæsternes smag. Hele 111.000 besøgte det nye kombinerede bibliotek, museum og arkiv i Maltfabrikken i Ebeltoft.

Optimisme trods alt

Netop besøgstallene fra BMA giver anledning til optimisme på Museum Østjylland.

”Selv om vi tager hul på 2021 med at være lukket for publikum, tror vi på, at vi alligevel får et godt år med rigtig mange besøgende, ” siger museumschef Jørgen Smidt-Jensen.

”Når vi åbner igen, har vi både meget spændende udstillinger og et væld af arrangementer på programmet. Vi er også sikre på, at rigtig mange mennesker vil hungre efter at komme ud og få kulturelle oplevelser, når det bliver muligt igen. Så vi tror faktisk på, at 2021 bliver endnu et rekordår! ”

For mere information kontakt museumschef Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk