Museum Østjylland modtager fornem gave

Museum Østjylland har modtaget en fornem gave af Dyveke Rohde, der er barnebarn af den anerkendte kunstmaler og designer Johan Rohde fra Randers.

Gaven består blandt andet af Johan Rohdes hjemmelavet trælegetøj, dukketeaterdukker, et teaterstykke, en buste, der forstiller Johan Rohde samt hans male- og tegnebræt.
Allerede i 1999 modtog museet Johan Rohdes staffeli.

Johan Rohde er et af Randers’ berømte bysbørn, og derfor er vi naturligvis rigtig glade for at kunne gemme og fortælle hans historie på museet, ” forklarer overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen.

Randersdrengen flytter til København

Johan Rohde blev født i 1856 i den stadigvæk eksisterende bindingsværksbygning på hjørnet af Houmeden og Rådhuspladsen i Randers, hvor hans far Hermann Rohde, drev købmandsgård.
Efter at være blevet student fra Randers lærde Skole i 1875 flyttede Johan Rohde til København for at læse medicin.

Studerede under Krøyer og Tuxen

Johan Rohde skiftede herefter spor og begyndte at tage timer på Kunstakademiet, som han dog fandt forældet. Han var derfor med til at etablere Kunsternes Frie Studieskoler i København, hvor han fra 1883 studerede under malerne P.S. Krøyer og Laurits Tuxen. Johan Rohde var i 1891 også en af initiativtagerne til Den Frie Udstilling.

Kunstmaler, litograf og designer

Johan Rohde var foruden at være kunstmaler også litograf og designer af møbler og af sølvtøj for sølvsmed George Jensen. Som formgiver var hans design inspireret af antikken og af naturen.
I 1915 tegnede Rohde ”Kongemønsteret” til det bestik, som stadig i dag er et af Georg Jensens mest populære.

Gift, fire børn, død i 1935

Johan Rohde blev gift med den 18 år yngre Asa Zöylner i 1903, med hvem han fik fire børn.  Dyveke Rohde, der nu skænker de mange fine gaver til Museum Østjylland er datter af den yngste søn, kunsthistoriker og bibliotekar Hermann Rohde. Denne var opkaldt efter farfaren i Randers.
Johan Rohde havde gennem det meste af sit liv et varmt og inderligt venskab med forfatteren Henrik Pontoppidan, som også var opvokset i Randers.
I 1935 døde Johan Rohde 78 år gammel, og hans samling gik herefter i arv til familien. ”Genstandene fra Johan Rohde er nu en del af museets samlinger. De vil blive gemt, så også eftertiden kan få en forståelse for Johan Rohdes betydning som kunstner og designer, ” fortæller Hanne Schaumburg Sørensen.

For mere information kontakt overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen på hss@museumoj.dk eller på 2113 1793.