Museum Østjylland behøver ikke kedsomhedsknapper

Et af Danmarks mest populære museer ligger i en af Danmarks mindste købstæder! Museum Østjyllands afdeling i Ebeltoft stormer nemlig ind i top ti på listen over de meste besøgte museer i Danmark i 2020.

I mange årtier var den imponerende Maltfabrik i Ebeltoft kendt for sin ølproduktion. Nu er de historiske rammer transformeret til en publikumsmagnet for kulturelt og historisk interesserede gæster. 165.000 turister og lokale kiggede i 2020 indenfor på Museum Østjyllands afdeling i Ebeltoft. Fotokilde: Museum Østjylland

Det kan man læse ud af den netop offentliggjorte statistik over, hvor mange gæster landets museer tog imod i det forgangne år. Med sine 165.000 besøgende passerer det østjyske lokalhistoriske museum blandt andet Nationalmuseet i Prinsens Palæ i København, hvor kun 159.000 kiggede indenfor.

”Vi er naturligvis glade over, at vi kan blande os i det pæne selskab! ” siger en stolt museumschef på Museum Østjylland, Jørgen Smidt-Jensen.

”De danske museer er en kæmpe succeshistorie, som i mange år kun har set besøgstallene stige. Det viser, at der mere end nogensinde er behov for museerne og for museer som vores, der tager afsæt i det lokale og stedbundne. ”

Ny kulturinstitution blev tilløbsstykke

Museum Østjylland i Ebeltoft bød i 2020 på en helt ny oplevelse, som er en del af forklaringen på de mange gæster. I samarbejde med Syddjurs Bibliotek åbnede museet i juni nemlig BMA i Ebeltofts gamle Maltfabrik. I BMA kan man for første gang i Danmark opleve et helt sammensmeltet bibliotek, museum og arkiv, hvor gæsterne på samme tid og i samme rum møder både litteratur og historie.
Publikum belønnede initiativet med i stor stil at besøge den nytænkte kulturarvsinstitution. På trods af sidste forårs corona-nedlukning og officiel åbning halvvejs inde i året blev BMA i Maltfabrikken en regulær publikumsmagnet alene med 110.000 gæster i 2020.

Relevant, nutidigt og ikke kedeligt

Museum Østjylland har en vision om at gøre mødet med kulturarven meningsfuld for flest mulige gæster. ”Vi formidler lokalhistorien i Randers, Grenaa og Ebeltoft på nye og tidsrelevante måder. Derfor appellerer museets udstillinger og program til gæster fra langt ud over de tre kommuner,” mener Jørgen Smidt-Jensen og tilføjer: ”Jeg tror simpelthen ikke, at der er nogen, der keder sig på vores museum! ”

For mere information kontakt museumschef Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk