Museerne siger helt go’nat i efterårsferien

Grib lommelygten og tag hele familien med på opdagelse i efterårsmørket! Glasmuseet Ebeltoft, Fregatten Jylland og Museum Østjylland i Ebeltoft slår nemlig dørene op til endnu en omgang Go’nat på museerne. Gå på jagt efter forsvundne nøgler, hør fantastiske historier og oplev museerne på en helt anderledes måde, end du er vant til.

Husk lommelygten, så du kan finde vej i mørket på museerne!

Go’Nat på museerne, onsdag den 17. oktober 2018 kl. 18 – 21 på Glasmuseet Ebeltoft, Fregatten Jylland og Museum Østjylland i Ebeltoft.

Glasmuseet Ebeltoft: Entré: Voksne 50 kr., børn gratis.

Fregatten Jylland: Entré: Voksne 50 kr., børn gratis.

Museum Østjylland: Entré: Gratis for alle.

Efterhånden er det blevet en populær efterårstradition, at museerne i Ebeltoft slår dørene op til en omgang sjov og uhygge efter mørkets frembrud. Tag turen rundt til de tre museer en mørk oktoberaften og lad kulturen krybe ind under huden.

Historier i glas og mørke

På Glasmuseet Ebeltoft kan du finde en god plads i mørket, slå ørerne ud og høre en fantastisk go’nat-fortælling, fortalt for store og små af museets børneguide, Hanne.
Du kan også gå på jagt efter aftenens hemmelige ord, som gemmer sig bag glimtende glas og i glemte kroge, så husk en lommelygte!

Blandt de rigtige svar trækkes en vinder af en glaspræmie.

På jagt mellem krudt og kanoner

Der bliver masser af spænding, sjov og en lille smule uhygge ombord på det gamle historiske skib, når alle inviteres på guidet skattejagt efter de seks forsvundne nøgler.

”Stemningen bliver bare helt anderledes efter lukketid. Man bemærker pludselig alle knirkelydene og skyggerne, der gemmer sig rundt om hjørnerne, ” siger formidlingskoordinator Anne Kammer og tilføjer:

”Efter turen, venter der dig selvfølgelig en belønning for dit mod! ”

På vand og brød og mystiske væsner

På Museum Østjylland kan du gå på opdagelse i Det gamle Rådhus’ kolde fangekælder, hvor mange triste skæbner gennem tiderne har rusket tremmer.

”Det har bestemt ikke været nogen rar oplevelse, når fulde sømænd, tyve eller mordere blev smidt i fangehullet på vand og brød, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som dog lover, at ingen af aftenens gæster risikerer at skulle overnatte i det kolde, mørke fangehul.

I Siamesisk Samling fortæller museets genopståede grundlægger Rasmus Havmøller historier om sære og mærkelige skabninger. Væsner, som du kan møde i samlingen af udstoppede dyr og gyldne antikviteter. Hør for eksempel om en meget mærkelig fisk fra Ebeltoft Vig, om slanger med hele to hoveder og meget andet godt.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055/ jnp@museumoj.dk.