Morgendagens kulturinstitution åbner 26. juni

Nu åbner Danmarks første fuldt integrerede bibliotek, museum og arkiv, som BMA. Det sker, når portene bliver slået op til Maltfabrikken i Ebeltoft den 26. juni.

Bibliotekschef Claus Petterson og museumschef Jørgen Smidt-Jensen siger næsten i munden på hinanden: ”Det er morgendagens kulturinstitution, vi byder indenfor i, når BMA åbner. Det er et fantastisk eksperiment. Vi tror på, at vi kommer til at vise vejen for, hvordan man i fremtiden kan tænke kulturarvsinstitutioner langt tættere sammen”.

Formanden for Syddjurs Biblioteks PUK udvalg Riber Hog Antonsen har ligeledes store forventninger til samarbejdet: "Vi vil gerne prøve nye veje i Syddjurs og det bliver BMA et flot eksempel på" siger Riber. Han fortsætter: "Vi håber, at projektets fokus, på vidensformidling og folkeoplysning, er med til at give store oplevelser til de tusindvis af faste- og fritids-borgere, der kommer på BMA og Maltfabrikken".

Sømløse overgange mellem litteratur og historie

Petterson er ikke i tvivl om, at biblioteker, museer og arkiver kan byde på langt mere sammen, end man hidtil har troet. ”Vi kan mærke det på vores medarbejdere, de har i den grad beriget hinanden i det planlægningsarbejde, de har udført de sidste år forud for åbningen”. Museumschefen supplerer: ”Det er noget unikt, vi har skabt. Vi får kombineret bibliotekets evne til at agere hurtigt på aktuelle emner med museets og arkivets dybe viden. Det hele smelter sammen i en oplevelse med sømløse overgange mellem litteraturen, musikken og historien”.

Østjyllands bedste udsigt

BMA får til huse i tre etager i Maltfabrikken, som alle har udsigt over Ebeltoft Vig. Rummenes scenografier tager alle udgangspunkt i de historiske omgivelser.

Nederst finder man ”Maskinrummet”, som er området for børn og børnefamilier. Her dominerer leg og maskiner. På mellemetagen befinder man sig i ”Lundbergs kontor”. Her er stemningen en blanding af herreværelse og det kongelige bibliotek. I kontoret kan man trække sig tilbage for at fordybe sig i viden og arkivalier. Øverst befinder man sig i ”Havestuen”. Her finder man Østjyllands bedste udsigt: det blå vand i Ebeltoft Vig og de grønne bølgende bakker i Mols Bjerge til den ene side og de røde tage i købstaden Ebeltoft til den anden side. I Havestuen på topetagen, slår man sig ned for at få ro i sjælen. Men man kan også dykke ned i både byens og landskabets historie eller fordybe sig i en roman.

Maltmusene har allerede taget huset i brug

De første beboere har været på plads i BMA længe. Det er Maltmusene, som har været der altid, men som fremover vil hjælpe til med at formidle fabrikkens spændende historie. De mange forskellige Maltmus finder man i det gamle hus’ mange sprækker og huller – og måske, der hvor man mindst forventer det. Men de er, lige som alt andet i dette hus, hvis lige man aldrig har set før, en del af overraskelsen.

Maltmusene vil sammen med den helt enestående Malthazar-maskine, der sørger for udlån af bøger på en måde, ingen har prøvet før, blive blandt husets trækplastre for børn og barnlige sjæle.

Ingenting kommer af sig selv

Ingenting kommer af sig selv. BMA har krævet meget arbejde fra medarbejderne i Syddjurs Bibliotek og Museum Østjylland igennem flere år. Syddjurs Kommune har bidraget med en del af økonomien til realisering af projektet, men uden en stor bevilling på 10 mio. kr. fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond kunne projektet ikke være løftet økonomisk. Endelig har Nationalpark Mols Bjerge været en vigtig samarbejdspartner, som også fremover vil være en del af formidlingen i BMA.