Mit Mols – set med forfatternes øjne

Det er to meget anerkendte forfattere, der nu gæster BMA/Maltfabrikken i Ebeltoft, hvor de vil fortælle om deres forfatterskab med udgangspunkt i Molslandets herligheder.

Josefine Klougart og Svend Åge Madsen har det til fælles, at de nærer en stor kærlighed til Mols, som de begge har brugt både som kulisse og inspiration i deres respektive forfatterskaber.
Hør dem fortælle om forfatterskaber og forbindelser til Mols, når Syddjurs Bibliotek og Museum Østjylland byder velkommen til en aften med samtaler med de to østjyske forfattere.
Der er entré.

Forfatterforedrag: Mit Mols med Josefine Klougart og Svend Åge Madsen, onsdag den 21. oktober 2020 kl. 19 - 21 Maltfabrikken, Kulturloft, Maltvej 8 i Ebeltoft.
Billet: 75 kr.

I en dialog med bibliotekar Karin Hedemand vil Josefine Klougart og Svend Åge Madsen fortælle om deres forhold til Mols Bjerge og om landskabets betydning for dem. Begge har de også brugt Mols som et fristed, hvor de har fundet ro, koncentration og fordybelse, når de har skrevet.

”De to forfattere er forskellige i alder, køn og livserfaringer. Samtidig er der denne lighed mellem dem i deres fascination af Mols, som de bruger aktivt i deres forfatterskab og som meditativ kilde, når de skriver. Det, synes jeg, er ret fascinerende, ” siger Karin Hedemand.

Lyt med på Maltfabrikken denne onsdag aften, hvor Josefine Klougart og Svend Åge Madsen også vil fortælle om, hvordan deres skriveprocesser følger helt forskellige trin, før de når frem til det endelige resultat: En ny roman.

Med Mols i blodet

Josefine Klougart (1985) er født og opvokset på Mols. Hun debuterede i 2010 med romanen ”Stigninger og fald”. En roman, hvor naturen på Mols er meget fremtrædende. Med to nomineringer til Nordisk Råds Litteraturpris har Josefine Klougart hurtigt etableret sig som en dansk forfatter med meget væsentlig betydning.

Kærlighed til Mols i 70 år

Svend Åge Madsen (1939) er født og opvokset i Århus. Hans tilknytning til Mols begyndte allerede da han som barn tog på ferie på Mols sammen med sine forældre og søskende.

Han og hans kone valgte senere at købe sommerhus på Mols – et sommerhus, som fik stor betydning både for inspiration og som refugium under skriveprocessen.

Svend Åge Madsen debuterede i 1962 med novellen ”Den ottende dag”. Hans forfatterskab er omfattende, varieret og kendetegnet af en fantastisk evne til at skabe struktur i vidt forgrenede fortællinger, hvor fortællingerne på forunderlig vis vikler sig ud og ind af hinanden.
Også Svend Åge Madsens forfatterskab er hædret med et utal af priser og oversat til mange sprog.

For mere information kontakt bibliotekar Karin Hedemand på 24916956 eller på khede@syddjurs.dk