Mesterkok og kæpheste i den gamle købmandsgård

Lav din egen nøddetærte sammen med en vaskeægte mesterkok, mød spændende lokale producenter og ildsjæle og tag på en ganske særlig skattejagt.

Alt dette og mere til kan du være en del af, når Museum Østjyllandinviterer til et summende Mikkelsdagsmarked i Grenaa med fokus på naturens gode råvarer, og hvordan du bruger dem.

Mikkelsdagsmarked lørdag den 29. september 2018 kl. 11 – 13 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Gratis adgang.

Det er en gammel og glemt tradition, som nu bliver vakt til live igen med at markere og fejre Mikkelsdag.

”I gamle dage var Mikkelsdag en særlig dag. Madmor gav gårdens karle, piger og børn fri fra det daglige arbejde, for på Mikkelsdag skulle der høstes i naturen. Nåede folkene ikke at høste ret meget i naturen denne efterårsdag, så troede man, at frugter og bær var fordærvede og derfor ikke kunne spises, ” fortæller madhistoriker Betina Buhl fra Det Grønne Museum.

Tærter og gastronomer

Museet får til Mikkeldagsmarkedet besøg af mesterkok og direktør Per Mandrupsamt af madhistoriker Bettina Buhl. De byder i anledning af Mikkelsdagsmarkedet på en workshop, hvor du som gæst kan lave en lækker, lille hasselnøddetærte. Få de to gastronomers tips og tricks til at bage, så både fuglene og maverne synger.

Lav unika-sirup

Mens tærterne er i ovnen, skal du lave din helt egen sirup. Per Mandrup har snydt lidt og i forvejen lavet en basis-sirup. Ud fra den kan du arbejde videre og komponere din helt egen sirup ved hjælp af forskellige ingredienser.

Mens der bages og smages, fortæller Bettina Buhlspændende historier om Mikkelsdag. Hør om traditioner, overtro og lyt til madfortællinger om nødder og hyld.

Kan vi friste med øl og fermenterede grøntsager?

I museumsgården kommer det forhåbentlig til både at dufte af tærte fra de åbenstående vinduer og til at summe af liv og mennesker. I de hyggelige rammer kan du blandt andre møde gode folk fra Nordisk Bryghus, som står klar med fristende smagsprøver. Iben Vestertjele fra den lille firma King Carrot viser, hvordan du lærer kunsten at fermentere grøntsager, så de bliver supersunde og kan holde sig længe.

Mølle-snak, pileflet og en skikkelig kæphest

Hos Baunhøj Mølle, kan du få en hyggelig snak med mølleren. Pilefletter Ursula Søholm ved alt om at flette med stil, og her kan du lave din egen lille pilekurv. Har du altid drømt om at lave din egen specialdesignede kæphest, er det også muligt til Mikkeldagsmarkedet.

”Måske har du en forestilling om, hvordan en ”rigtig” kæphest ser ud. Men vi opfordrer nu til, at du sætter fantasien i sving og kreerer din egen unikke og personlige kæphest,” siger museumsinspektør på Museum Østjylland Jesper Nørskov Pedersen og tilføjer:

”Sådan en kæphest har en stor fordel fremfor en rigtig hest: Når den først er lavet, så er den utrolig nem at passe! ”

Museet har også arrangeret en Mikkelsdag-skattejagt for alle lege-lystne. Alle aktiviteter på Mikkeldagsmarkedet i Grenaa er gratis.

De samarbejder om kulturen

Fejringen af Mikkelsdag er blevet til i et samarbejde med seks andre kommuner i Østjylland nemlig Hedensted, Samsø, Skanderborg, Odder, Favrskov og Syddjurs. Kultursamarbejdet kaldes Kulturring Østjylland, og samarbejdet får midler fra Kulturministeriet til forskellige tværkommunale kultursamarbejder som f.eks. Mikkelsdag, der bliver fejret i alle syv kommuner.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk.