Masser af liv på lukket arkiv!

Kigger du forbi arkivet i BMA Maltfabrikken for at søge i din slægts historie eller se billeder fra Ebeltoft i gamle dage, møder du for tiden desværre en lukket dør.

Der dukker mange smukke, historiske fotos fra Ebeltoft op, når arkivets personale som nu i corona-nedlukningen har mulighed for at digitalisere den store fotosamling! I 1901 blev Adelgade gennembrudt, og Jernbanegade blev anlagt. Her ses foto fra cirka 1910. Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Men det betyder heldigvis ikke, at du ikke kan bruge Ebeltoft Byhistoriske Arkiv. Du kan fortsat ringe eller skrive til arkivet, hvor arkivaren er klar til at hjælpe dig, corona-nedlukning eller ej.
Og intet er som bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget! Så arkivet og arkivaren glæder sig i nedlukningen over, at den giver mulighed for at komme i gang med et stort efterslæb på digitalisering af arkivets billedsamling.
Dermed vil du fremover kunne søge en del af billederne frem på arkiv.dk hjemme i din stue.

Lukke, åbne, lukke

Arkivet er lukket for gæster, de frivillige er sendt hjem, og der er umiddelbart meget stille i arkivets flotte, nye lokaler i BMA Maltfabrikken. Det ærgrer naturligvis arkivar Martin Mauritzen, der normalt hjælper gæster, der kommer forbi og spørger efter referater, kort, billeder og andet godt.

”Det er dobbelt ærgerligt med nedlukningen, da vi på arkivet lige var åbnet op igen efter halvandet års nedlukning i forbindelse med flytningen fra de gamle lokaler på Kirkegade og til Maltfabrikken, ” siger Martin Mauritzen.

”Det er trist for de folk, der i forvejen havde savnet arkivet i halvandet år, og trist for os, for vi havde også savnet dem! ”

Aldeles aktivt arkiv

Selv på et tilsyneladende slumrende arkiv, er der masser af aktivitet og liv bag de lukkede døre.

”Folk henvender sig heldigvis stadig til arkivet på telefon eller mail, og det skal de bare blive ved med! Vi har altid mulighed for at hjælpe, selvom det i den nuværende situation kan tage lidt længere tid at besvare de historiske henvendelser, ” forklarer Martin Mauritzen.

Som en del af Museum Østjylland og BMA Maltfabrikken (Bibliotek, Museum og Arkiv) er arkivet for tiden også involveret i flere lokale projekter, der fortæller byens og egnens historie på nye og sjove måder.

1.000 billeder scannet

Udover de løbende henvendelser fra folk og arbejdet med formidlingsprojekter har corona-nedlukningen givet arkivet en unik mulighed for at komme videre med det store arbejde med   at digitalisere arkivets billedsamling.

”Arkivet har i mange år lidt under et kæmpe efterslæb med at få digitaliseret de mange arkivalier og fotos, vi ligger inde med. Det er en stor opgave, som vi nu tager en god luns af, og som vil stå på de næste par år, ” siger arkivar Martin Mauritzen.

Siden nedlukningen midt i december og frem til i dag har arkivet registreret og scannet omkring 1.000 fotos fra Ebeltoft og omegn. Blandt andet er samtlige billeder fra den gamle Ebeltoft-Trustrup-jernbane blevet scannet.
Du kan allerede nu se udvalgte fotos på arkiv.dk.

For mere information kontakt arkivar Martin Mauritzen på 9243 4973 eller på mpm@museumoj.dk