Mange millioner til morgendagens kulturhus i Ebeltoft

Smilene er brede hos bibliotekschef Claus Petterson, Syddjurs Bibliotek, og museumschef Jørgen Smidt-Jensen, Museum Østjylland. De har netop fået meddelelse om, at Aage og Johanne Louis-Hansens Fond har bevilget 10 millioner kroner til at indrette det kommende bibliotek/museum/arkiv (BMA) i Maltfabrikken i Ebeltoft.

Udsigten fra BMA i Maltfabrikken bliver helt fantastisk. Her rummene på 3. sal, som de kan komme til at se ud, når huset står færdigindrettet og klar. De 10 millioner fra Aage og Johanne Louis-Hansens fond gør det nu muligt at følge projektet helt til dørs med håbet om, at BMA i Maltfabrikken åbner omkring 1. april 2020. Fotokilde: Syddjurs Bibliotek/Museum Østjylland

”Da meddelelsen om bevillingen fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond tikkede ind i mailboksen var det en af de bedste beskeder, vi har fået i vores arbejdsliv. Vi og vores medarbejdere har gennem mange år arbejdet på at udvikle visionen for BMA i Ebeltoft som morgendagens kulturinstitution. Nu er vi sikre på, at vi også får mulighed for at gøre de mange tanker til virkelighed til glæde og gavn for børnefamilier, unge, voksne og ældre, der gæster Maltfabrikken. Det er faktisk meget stort, og vi har ikke tørret de brede smil af ansigterne endnu! ” siger de to kulturchefer samstemmende.

Skaber noget helt nyt

Når bibliotekschefen og museumschefen vover at kalde BMA i Maltfabrikken for morgendagens kulturinstitution, skyldes det, at de sammen skaber noget, som ikke er prøvet i Danmark før og formentlig heller ikke i Europa. De fusionerer ikke bibliotek, museum og arkiv organisatorisk, som man måske traditionelt ville have gjort. I stedet bruger kulturcheferne en samarbejdsmodel, hvor medarbejdernes engagement, lyst til at arbejde sammen og evne til at lade sig inspirere af hinandens fagligheder bliver den drivende kraft.

Scenografi og personligt møde

Netop ønsket om berigelse af hinandens fagligheder betyder, at formidlingen og folkeoplysningen i BMA altid bliver et ligeværdigt samarbejde mellem bibliotekets, arkivets og museets medarbejdere. Derfor kommer BMA heller ikke fysisk til at ligne de traditionelle biblioteker, museer og arkiver.
De fremtidige gæster bliver mødt af lokaler, hvor scenografiske elementer spiller en meget større rolle, end man er vant til på biblioteker og arkiver, og hvor det personlige møde med kvalificerede medarbejdere prioriteres højt. Samtidig rummer lokalerne en blanding af hele kulturarven, hvor man som gæst bevæger sig frit rundt mellem formidling af litteratur, historie, musik, film og arkæologi.

”Ambitionen er, at alle gæster skal få noget med fra BMA, som de ikke nødvendigvis forventede, da de trådte ind ad døren, ” forklarer bibliotekschef Claus Petterson og museumschef Jørgen Smidt-Jensen.

Byens største indsigt og bedste udsigt

BMA rykker ind i helt nyrenoverede lokaler i Maltfabrikken, der tidligere har rummet lavloftede rum til opbevaring og spiring af malt. Det nye bibliotek, museum og arkiv breder sig over tre etager, der alle har dobbelt højde. Den øverste etage er en nybygget tilføjelse.
Lokalerne bliver meget lyse med et råt udtryk, da de er tidligere industrilokaler. Fra alle etager vil der være panoramaudsigt over Ebeltoft Vig. På øverste etage er der glas hele vejen rundt, så man som gæst kan nyde udsigten ud over Ebeltofts røde tage.
Inde i rummene udnyttes den store loftshøjde til at skabe rum i rummene med indskudte dæk. Hver etage får sit eget udtryk. Og fælles for al formidling i huset vil være dyb seriøsitet og faglig indsigt.

Positive politikere

Blandt politikerne i byrådet i Syddjurs er der stor tilfredshed med projektet, samarbejdet og de mange millioner fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Formand for Udvalget for Plan, Udvikling og Kultur, Riber Hog Anthonsen siger:

”Det er en stor fornøjelse at være politisk chef for kulturområdet, der rummer så nytænkende institutioner som Syddjurs Bibliotek og Museum Østjylland. At deres samarbejde nu bærer frugt i form af en meget generøs fondsbevilling er fantastisk. Jeg glæder mig meget til at følge arbejdet med at realisere visionerne for dette spændende hus. ”

Borgmester Ole Bollesen glæder sig på vegne af alle borgere i Syddjurs Kommune:

”Først og fremmest vil jeg gerne takke Aage og Johanne Louis-Hansens fond. 10 mio. kr. er en meget gavmild donation, som alle borgere i Syddjurs vil få fornøjelse af. Jeg tror også, at den nye kulturinstitution vil blive et forbillede for andre kultursamarbejder både i Danmark og internationalt. BMA i Maltfabrikken vil helt sikkert sætte Ebeltoft og Syddjurs på kulturlandkortet i fremtiden. ”

Åbner i foråret 2020

BMA’s lokaler i Maltfabrikken står klar til indflytning i efteråret 2019. Herefter rykker Syddjurs Biblioteks og Museum Østjyllands medarbejdere ind og indretter lokalerne. Alle krydser fingre for, at det nyskabende BMA står klar til at slå dørene op for de første gæster omkring 1. april 2020.
Det nye bibliotek/museum/arkiv forventer op mod 150.000 besøgende om året.

For mere information kontakt:

Bibliotekschef Claus Petterson på tlf. 2051 4331 eller på clgp@syddjurs.dk

Museumschef Jørgen Smidt-Jensen på tlf. 2442 9525 eller på jsj@museumoj.dk