Lyt sammen til Gudenåen – den fortæller historier

Rejs verden tynd, bliv klogere på hjernens funktioner eller hør om gamle mordsager, mens du ordner vasketøj eller løber rundt om søen. Podcasts bliver stadig mere populære, men nu kan du for en aften smide vasketøj og løbesko over i hjørnet og lytte til podcast – sammen med andre!

Biler og hestevogne var midlertidig udskiftet med både og årer i Randers midtby under stormflodskatastrofen i 1921! Få den dramatiske historie i lyttebiografen på Randers Naturcenter den 19. april. Det er gratis, kaffen er inkluderet, du skal bare huske at tilmelde dig på museumoj.dk. Foto: Randers Stadsarkiv

Ved et stemningsfuldt arrangement med fokus på fortællinger om Gudenåen, inviterer Randers Naturcenter og Randers Stadsarkiv dig en tur i lyttebiografen.
Det er gratis, hyggeligt og du lærer noget om Randers og Gudenåen, som du ikke vidste i forvejen!

Lyttebiograf: Lyd på Gudenåen, onsdag den 19. april 2023 kl. 19.30 - 21 på Randers Naturcenter, Gudenåvej 20, 8920 Randers.
Gratis inkl. en kop kaffe. Husk tilmelding.

Denne aften er der to fortællinger på podcast-programmet i lyttebiografen. Den første ”Da Randers blev ufrivillig Venedig” handler om 100-års hændelsen i 1921, der skabte en oversvømmelse langs med Randers Fjord, som heldigvis ikke er oplevet siden. Arkivar på Randers Stadsarkiv, Mathilde Storvang lader fantasi og historie spille sammen:

”Forestil dig, at du vågner om natten, og vandet fosser ind i huset. Du løber hen og tager din børn i favnen, mens du stabler møbler op i huset, så du kan holde jer fri af det iskolde vand.
I springer ud ad vinduet og ned i en båd, der kommer til undsætning – og mens I sejler gennem gaderne, går det op for dig, at vandet har overtaget byen! ”

”Det var faktisk virkeligheden i Randers, efter at en storm i 1921 oversvømmede byen og skabte en ufrivillig tilstand af Venedig i den jyske provinsby, ” fortæller hun. ”Katastrofen skabte store ødelæggelser og personlige omkostninger for byens borgere. Samtidig lagde den kimen til nye tanker om sikring af byen mod vandmasserne! ”

Gudenåen var ”selvrensende”

Aftenens anden podcast i lyttebiografen er ”Åen som losseplads”, der sætter fokus på, hvordan Gudenåen har spillet sammen med den voksende industrialisering i Danmark og Randers.
I sommeren 1971 kan Jyllands-Posten med et stort farvefoto på forsiden dokumentere, at man ved Bjerringbro hver dag sendte en million liter urenset spildevand fra blandt andet byens slagteri ud i Gudenåen!

”Det er blot én af historierne om, hvordan affald og ikke renset spildevand blev sendt direkte ud i Gudenåen, fordi man simpelthen troede, at den var selvrensende. Også lang tid før afsløringen i 1971 blev Gudenåen brugt som losseplads, ” pointerer Mathilde Storvang.

To podcastafsnit, en spændende aften

De to podcastafsnit sætter fokus på, hvordan klimaforandringer og naturkatastrofer har forandret og påvirket livet for menneskene langs Gudenåen. Hør også om, hvordan man er kommet videre - nu med ny viden!
Aftenens fortællinger foregår i hyggelige omgivelser på Randers Naturcenter med udsigt til netop Gudenåen, som det hele handler om. Arkivar Mathilde Storvang fra Randers Stadsarkiv har været med til at udvikle fortællingerne, og hun vil kort præsentere hvert afsnit.
I pausen serveres en kop kaffe.

Museerne omkring Gudenåen udgiver podcasten ”Åsteder – Fortællinger fra Gudenåen”. Der er et nyt afsnit cirka hver måned. I podcasten deler museernes fagfolk generøst ud af deres store viden om landskabets mange skjulte historier – fra kilde til fjord og fra stenalder til tidlig industri og turisme.

Podcasten er lavet i et samarbejde mellem otte museer og GudenåSamarbejdet.

For mere information kontakt: Arkivar Mathilde Storvang på tlf. 2345 2398 eller på ms@museumoj.dk