Lokal kunstner tegner vand og kyst for børn

Tidligere på året skød Museum Østjylland og Nordea-fonden projekt Kysten er klar i gang. Nordea-fonden havde nemlig givet hele 454.300 kroner til de 0 - 6-årige børn i Norddjurs kommune.

Museum Østjylland skal lave formidling for alle pengene for de små om vand og livet langs kysterne på Norddjurs.
Det generøse bidrag går blandt andet til at lave en billedbog til de små. Og det arbejde er nu i fuld gang!

Theresas legende streg

Museet har været så heldige, at tegner Theresa Jessing fra Kastanjegården har sagt ja til at lave bogens mange illustrationer. Det er med lys i øjnene, at museets museumsinspektør og tilrettelægger af projektet Kysten er klar Lisette Berg Andersen nu ser de første tegninger.

”Theresas streg er både poetisk, fantasifuld og legende, og den passer så smukt med både målgruppe og tema. Så vi var glade for, at hun sagde ja tak til opgaven. Desuden var det et ønske her fra museet, at en lokal tegner fra Norddjurs skulle tegne de 12 illustrationer med historisk motiv, ” fortæller Lisette Berg Andersen.

Godt at kende sin egn

Theresa Jessing har i flere år lavet illustrationer til både fagbøger og familiebøger, men det er første gang hun giver sig i kast med en børnebog.

”Jeg synes, at projektet med de lokalhistoriske nedslag er en god mulighed for at give børnenes daglige omgivelser en ekstra spændende dimension. Med projektet får de mulighed for at lære deres eget lokalområde og lokalhistorie bedre at kende, ” siger Theresa Jessing.

”Jeg er tilflytter til området, så jeg har også fået øjnene op for, hvorfor der for eksempel står en statue af Søren Kanne på Grenå Torv foran kirken. Når jeg passerer den, bliver jeg mindet om Kannes særlig modige og uselviske indsats tilbage i 1835. Det er godt at kende til sit område og føle en relevans i forhold til det. Det giver dybde og mening i dagligdagens færden, ” mener Theresa Jessing.

Ulækker kyst

Museet har udvalgt syv historier, som på hver deres måde giver små børn indblik i, hvordan livet ved kysten gennem tiden har formet sig for de mennesker, der har boet der.
Et eksempel på en sjov – og lidt ulækker – historie i bogen er en af Theresa Jessings tegninger om affald. Her ses de vilde stenaldermennesker, der smider deres affald i kæmpemæssige affaldsdynger ved kysten – og bor ovenpå bjerget af skrald!

Rim og musik om kyst

Indtil videre er næsten halvdelen af bogens billeder færdige, og Lisette Berg Andersen venter i spænding på, at Theresa Jessings sidste tegninger dumper ned på hendes skrivebord.

”Børn fra 0 - 6 år i Norddjurs kan godt glæde sig til en fin bog og et spændende projekt om vand og kyst. Tegningerne følges ad med små rim om vand og kyst og bliver tilsat musik, som kan streames, ” fortæller Lisette Berg Andersen.

Bogen udkommer omkring 1. maj og bliver uddelt til alle 0 - 6-årige i daginstitutioner og dagplejer i Norddjurs Kommune.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk