Lav havregryn og mel som bønderne i stenalderen

Nu har du mulighed for at lave dine egne friskvalsede havregryn og male dit eget mel, når Museum Østjylland i Grenaa sætter fokus på korn i forbindelse med høstmarkedet.

Er du typen, der begynder hver morgen med en stor portion havregryn, eller som elsker at bage dit eget brød? Så kig forbi museet til et par hyggelige og lærerige timer i høstens tegn, når vi holder høstmarked i museumsgården.
Både børn og voksne er meget velkomne, og arrangementet er gratis.

Høstmarked med valse og kværn, lørdag den 28. september 2019 kl. 11 – 14 på Museum Østjylland, Storegade 1 i Grenaa.
Gratis.

Årets høstmarked i Grenaa er lige på trapperne, og derfor har Museum Østjylland hentet både håndvalsen og kornkværnen frem fra gemmerne. Alle er velkomne til at prøve kræfter med maskinerne og samtidig blive klogere på kornets lange og spændende historie, som går mange tusinde år tilbage i tiden.

”Langt de fleste køber i dag deres havregryn i supermarkedet. Men det er faktisk rigtig nemt at valse havregrynene selv, når bare man har det rigtige udstyr. Det er også både sjovt og hyggeligt at lave havregryn helt fra bunden, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, der også selv gerne nyder en omgang havregryn til morgenmad.

Udover at valse havregryn, som kan spises med mælk og sukker eller måske laves til en god müesli derhjemme, kan du denne dag også kværne dit eget friskmalede mel. Melet må du selvfølgelig også gerne tage med hjem og for eksempel bage et minibrød af.

6.000 år med korn og mel

Man har dyrket korn i Danmark lige siden bondestenalderens mennesker for 6.000 år siden begyndte at fælde skovene og her anlægge marker, hvor de kunne dyrke korn. Faktisk gik der ikke mere end 500 år, før hele Danmark var forvandlet fra et samfund af omvandrende nomader til fastboende bønder.
I dag har folk fået øjnene op for de gamle kornsorters gode smag og egenskaber.

”Nogle af oldtidens kornsorter, som f.eks. emmer og enkorn, kan man faktisk være heldig at finde i udvalgte supermarkeder. Så kan man her i 2019 tage melet med hjem og bage lækkert brød med original smag af stenalder, ” opfordrer Jesper Nørskov Pedersen.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller jnp@museumoj.dk