Lav håndværk som de gør i Star Wars-filmene

Håndværksmuseet flyver ud i galaksen og byder på workshops, hvor større børn og voksne kan fremtrylle ting fra det fantastiske Star Wars-univers.

Kig forbi Håndværkmuseet under En by i galaksen-festivalen og prøv kræfter med håropsætning a la Prinsesse Leia, byg din egen R2-D2, lav Star Wars-nøgleringe eller sæt de bedste citater fra serien i glas og ramme.
Der er frit valg mellem workshops og garanti for nogle sjove og hyggelige timer for børn fra 8 - 10 år og voksne.
Alle er meget velkomne til at komme udklædt som Star Wars-figurer til workshoppen.

Workshop for fingersnilde Star Wars-fans, lørdag den 13. april 2019 kl. 10 – 16 på Håndværksmuseet, Lille Rosengård 16 i Randers.
For børn fra 8 - 10 år og voksne.
Gratis.

Det giver god mening at koble gamle håndværk og Star Wars, forsikrer daglig leder af Håndværksmuseet Inger Marie Hyldgård.

”Man ser faktisk masser af håndværk i Star Wars-filmene, både på den kreative måde og på den traditionelle værkstedsmåde. Kreativt håndværk er ofte med i filmene som baggrund for en figurs fremtræden og som løsning af en opgave eller et problem,” fortæller Inger Marie Hyldgård, der foruden at være leder af museet også er nyslået Star Wars-entusiast.

Håndværk og robot-byggeri

Kendskab til maskiner - og hvordan de virker - er meget vigtig for historierne i Star Wars, hvor hovedpersonerne ofte skal bygge eller reparere en robot eller et rumskib. Tænk for eksempel på den unge Anakin Skywalker, der selv bygger robotten 3-CPO og en racer til et podrace (som Anakin Skywalker naturligvis vinder).

”Et af de håndværksfag man ser allermest er smedefaget. I filmen ”The Empire Strikes Back” ser man oprørerne lodde og svejse; selv Chewie og Leia er i gang. Oprørerne svejser også i ”The Force Awakens,” pointerer Inger Marie Hyldgård.

I år kan du gå de dygtige Star Wars-håndværkere i bedene og blandt andet lave en R2-D2-robot i en af museets workshops.

Få prinsesse Leias frisure

Kreativitet og godt håndværk går også hånd i hånd inden for frisørfaget. De kvindelige hovedpersoner i Star Wars-filmene har næsten altid langt hår, der som regel er sat op. Ofte er håret sat i kunstfærdige frisurer, som det er svært om ikke umuligt at lave på sig selv. Der behøver du hjælp af en frisør, og sådan en er der selvfølgelig til arrangementet på Håndværksmuseet. Læg lokkerne i hænderne på den dygtige frisør og få en frisure a la Rey eller prinsesse Leia!

Og så er der belønninger til alle, som løser opgaverne med at finde de skjulte Star Wars-figurer, der har gemt sig rundt på Håndværksmuseet.

Følg de mange aktiviteter under En by i galaksen-festivalen www.enbyigalaksen.dk

For mere information kontakt museumsinspektør Inger Marie Hyldgård på 4012 0754 eller på imh@museumoj.dk