Lav fede kollektivist-badges i efterårsferien

Efterårsferie betyder hygge og kreativ udfoldelse på Museum Østjylland. To dage i ferien kan du designe seje, søde og sjove badges, når badge-maskinen arbejder på højtryk på museet. Særudstillingen Det Flyvende Hjerte om kollektiverne på Djursland lukker og slukker den 28. oktober. Men indtil da kan du gå på opdagelse i historien om kollektivisterne og deres liv og finde inspiration til dine personlige badges.

Design også puslespil som børnene gjorde i kollektiverne i 1970’erne og 80’erne.

Kreativt værksted: Design dit eget badge og puslespil, tirsdag den 16. oktober og torsdag den 18. oktober 2018, kl. 11:00 – 14:00 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Gratis adgang.

I den aktuelle særudstilling Det Flyvende Hjerte – Kollektiver på Djursland er en farverig kollage af det bedste fra kollektiverne. Find din inspiration i slogans, mønstre på tekstiler, plakater og meget andet.

”Med badges kan man for eksempel tydelig vise, hvilken holdning man har til forskellige emner. Et budskab, der betød meget for kollektivisterne i 1970’erne, var naturligvis sloganet: Atomkraft? Nej tak. Atomkraft-modstanden skiltede kollektivisterne – og mange andre – med på klistermærker, plakater og netop, badges, ” fortæller museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, der forsikrer, at man også er velkommen til at lave badges, der ikke relaterer til kollektivistlivet.

Kulør på puslespillet

Fantasien kan også få frit spil, når der er mulighed for at tegne og farvelægge puslespil i fine farver. På museet kan du nemlig foruden at lave badges også lave fine, personlige puslespil. Motivet på puslespillet kan du selv finde på, tegne og farvelægge.

I museets udstilling kan du se tegninger, som er lavet af børn fra kollektiverne i 1970’erne og 80’erne.

”Der er jo en smuk tanke, hvis nutidens børn finder inspiration i tegninger lavet af fortidens børn, ” siger Jesper Nørskov Pedersen.

For mere information kontakt historiker Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk.