Lav dit eget bæredygtige papir i efterårsferien

Gamle aviser og brugt printerpapir trylles om til det rene genbrugsguld, når Museum Østjylland inviterer alle børn og barnlige sjæle til papirværksted i Grenaas gamle købmandsgård.

I tre dage i efterårsferien kan du lære at lave dit eget flotte papir helt fra bunden. Alle kan være med, og det hele er ganske gratis.
Arrangementet er en del af projektet Bæredygtighed i Børnehøjde, som er støttet af NRGIs værdipulje.

Workshop: Lav dit eget genbrugspapir tirsdag, onsdag og torsdag den 15., 16. og 17. oktober 2019 kl. 11 - 14 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Arrangementet er gratis.

Alt man skal bruge for at lave hjemmelavet papir er faktisk en støberamme, en masse gammelt pap og papir, en balje og et viskestykke. Støberammen kan man nemt selv lave eller eventuelt købe, så det kræver ikke den store forberedelse at komme i gang som papirmager.

”Det sviner lidt, når æggebakker, aviser og andet kasseret pap og papir bliver omdannet til nyt papir. Til gengæld er processen sjov, og det er fascinerende at se de nye, unikke papirark vokse frem. Papirfremstilling er en både skæg og nem aktivitet, der ikke kræver den store forberedelse, ” siger museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, som står klar med kreativ inspiration og kyndig vejledning til de fremmødte.

”Alle kan være med, og det er faktisk supersjovt for både børn og voksne. ”

Pynt papir med blade og blomster

Genbrugspapir giver masser af muligheder for at sætte sit eget personlige og unikke præg på det. Du kan pynte det med forskellige blade og andre ting fra naturen.
Papiret kan for eksempel bruges som kort, og måske sendes til bedstemor eller andre, som du holder af. Mens papiret tørrer, kan du benytte lejligheden til at gå på opdagelse i museets udstillinger.

Fra papyrus til papir af træ og vand

Papirfremstilling er et meget gammelt håndværk, som har rødder i Egypten. Her lavede man allerede for 5.000 år siden papir af papyrusfibre. Ved at studere hvordan hvepse lavede deres bo, fandt menneskene for 200 år siden ud af at lave papir af træ og vand, hvilket man stadig gør i dag.
Hver dansker forbruger hvert år cirka 200 kilo pap og papir. Størstedelen indsamles og genbruges.

For mere info om papirworkshoppen kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk