Kysten er klar og det er billedbøgerne også!

Så skal der synges og rimes om livet ved kysten i Norddjurs! Billedbogen Kysten er klar er nu udkommet, og mange af de 5.000 bøger er allerede landet, hvor de var tiltænkt: Nemlig i hænderne på alle 0-6-årige i Norddjurs Kommune.

Den 30 sider lange bog er blevet til med stor støtte fra Nordea Fonden og indeholder rim og tegninger om livet ved vand og kyst gennem tiden.

Billedbogen Kysten er klar udkommer nu!
Bogen er gratis og uddeles af Museum Østjylland til alle 0-6-årige børn i Norddjurs Kommune.

Det er Museum Østjylland, der står bag bøgerne, der uddeles gratis til børnene i kommunen gennem deres vuggestue, børnehave eller dagpleje fra slutningen af maj og et par uger frem.

Sød streg, skøre tekster

Tegningerne i bogen er lavet af kunstner Theresa Maria Jessing fra Revn og sangene af musiker Mikkel Frost fra Randers.

”Jeg er rigtig stolt af bogen. Jeg synes, at både Theresa som har lavet tegningerne til bogen, og Mikkel som har skrevet rimene og musikken har gjort et virkelig fornemt stykke arbejde. Theresas dejlige farvelægning og søde streg spiller godt op mod Mikkels sange med de skøre eller sørgelige tekster, ” siger museumsinspektør Lisette Berg Andersen.

”Vi håber meget, at børnene i Norddjurs også bliver vilde med den lille bog, der fortæller deres egen lokalhistorie i øjenhøjde ”.

Kend din kyst

Havet og kysterne omkring Djursland har haft kolossal betydning for menneskers livsvilkår og landskabets udformning. Der har boet mennesker langs kysten siden stenalderen, og havet er blevet brugt som både spisekammer, industriel legeplads og turistmagnet gennem tiden.

”Hensigten med projekt Kysten er klar er, at de 0-6 årige skal kende det lokalområde, de bor i. På Djursland spiller kysten en kæmpe rolle i mange menneskers liv, og det har den gjort til alle tider, ” forklarer Lisette Berg Andersen, der er tilrettelægger af bogen og af de arrangementer, som bliver afviklet sideløbende med udgivelsen af bogen.

Voksne med spørgelystne børn

Det er ikke kun de allermindste, der kan hygge sig med sjove rim og dejlige tegninger om livet ved kysten. Bagest i bogen har Lisette Berg Andersen skrevet en række faktatekster til de voksne. Her kan de læse op på deres egen viden om køkkenmøddinger, flint, bademode og krabber.

”Siderne er tænkt som en hjælp og baggrundsviden til de voksne, der har særligt spørgelystne børn, ” smiler Lisette Berg Andersen.

De syv sange med musik kan downloades via Museum Østjyllands hjemmeside, museumoj.dk under ”For skoler og institutioner”.

Kyst-sjov i august

Museets samarbejdspartnere i projekt Kysten er klar er Kattegatcenteret, Kyst- og Fjordcenteret og pædagoguddannelsen i Grenaa.
Året igennem er der flere Kysten er klar-arrangementer for de 0-6-årige og deres forældre. Kig forbi til en sjov og hyggelig dag på Museum Østjylland i Grenaa den 23. august med koncert, sanselige aktiviteter og smagsprøver.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk