Kunstner laver finurlige fugle og farverige fisk med dig

Sommerferien går både i fisk og i fugl på Museum Østjylland – men heldigvis kun på den gode, kreative måde. Du, din familie og venner kan være med og skabe fugle og fisk i alle afskygninger i hyggelige kunstworkshops med kunstner Vidar Håkon Utvik ved roret.

På Museum Østjylland i Grenaa kan børn og andre kreative sjæle skabe finurlige fisk og fugle ud af skrald i sommerferien. Det er lokal kunstner Vidar Håkon Utvik, der styrer workshoppen de fleste dage. Alle er velkomne, og det er gratis at være med. Fotokilde: Museum Østjylland

Her er ikke klamvåde gæller, slimede skæl eller spidse næb og men til gengæld masser af genbrugsmaterialer og skrald, der er perfekt til at udfordre fantasi og skabertrang!
Det er ganske gratis.

Workshop: Sommerferien går både i fugl og fisk i Grenaa, uge 26 og 31 på tirsdage, onsdage og torsdage kl. 11 - 14 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
For børn fra tre år og deres voksne.
Gratis.

I fiskekunst-workshoppen er det bare med at skrue ned for kontrollen og op for fantasien. Den lokale kunstner, Vidar Håkon Utvik, er særligt glad for at hjælpe børn med deres værker.

”Det er vigtigt for mig, at børnene slår tankerne fra, så fantasien kan udfolde sig og den kreative skabelse få frit løb. Vi skal støtte børn i deres umiddelbare handling – og børn er jo bare gode til at være spontane og lege med kunsten, ” siger Vidar Håkon Utvik.

Erfaren kunstner

Som udøvende kunstner har Vidar Håkon Utvik stor erfaring med de kreative processer. Gennem 40 år har han arbejdet som billedkunstner med fokus på træsnit og litografi.
Men workshops målrettet børn er ikke nyt for Vidar Håkon Utvik. Han har tidligere været med til at skabe kunstneriske fisk på museet i Grenaa.
Vidar Håkon Utvik står for workshoppen i uge 31 og tirsdag i uge 26.

Workshop skaber bevidsthed

På Museum Østjylland er de særligt glade for at arbejde med bæredygtighed og med muligheden for at genbruge materialer, som ellers skulle smides ud.

”Museet har stort fokus på FN’s verdensmål. Ved at inddrage børn i bæredygtig brug af ressourcerne håber vi at være med til at få deres øjne op for, at vi skal passe på vores jord og vores verdenshave, ” siger museumsinspektør Lisette Berg Andersen, som glæder sig til at få besøg på museet af både kunstner og en masse kreative børnefamilier i ferien.

Udstilling inspirerer

Alle gæster, store som små, kan gå på opdagelse og finde inspiration til deres kreative værker i Museum Østjyllands særudstilling om Kolindsund, hvor der er fisk og en masse fugle. Og så har udstillingen også fokus på natur og klima.
De skøre, sjove og særlige fisk og fugle kan du enten tage med hjem eller sætte op i fiskenettet, hvor de vil hænge til glæde for alle museets gæster.

Workshoppen er en del af projektet ALLE BØRN SKAL MED, der er støttet af Nordea-fonden og af museets aktuelle særudstilling Kolindsund – søen, der deler vandene, som er støttet af Norddjurs Kommune.

For mere information kontakt museumsinspektør Lisette Berg Andersen på tlf. 2279 5432 eller på lba@museumoj.dk.