Kulturaften fuld af livsglæde og sange fra hjertet

Livsglæden bobler på Museum Østjylland, når kulturaftenen indtager Grenaa den 28. september. I den gamle købmandsgård kommer det til at summe af kulturelle aktiviteter og skønne oplevelser for alle. Smag på den lune linsegryde, hør herlige sange fra kollektivtiden på Djursland, prøv festlige kostumer og mærk livsglæden brede sig.

Kulturaften fuld af livsglæde fredag den 28. september 2018 kl. 18 – 21 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa. Arrangementet er for alle og ganske gratis!

I bedste hippie-stil bydes alle indenfor til en gang aftensmad fra folkekøkkenet, hvor lækker linsegryde med brune ris står på menuen. Maden er gratis, og drikkevarer fra Ebeltoft Gårdbryggeri kan købes til.

Så skal der synges!

Med mad på tallerkenerne og drikkelse i kopperne kan museets gæster opleve glade toner fra kollektivtiden på Djursland. Det Flyvende Hjertes sangbog udkommer netop på denne kulturaften. Sangbogen er en samling af de mest populære sange fra kollektiverne på Djursland, og udgivelsen skal naturligvis fejres med en sangaften.

Elever fra Grenaa Gymnasium fortolker nogle af sangene, så melodier og tekster får et nyt og anderledes præg.

”Vi glæder os meget til at høre nyfortolkningerne af sangene. Det er spændende, hvad de unge kan få ud af vores gamle melodier og tekster, ” siger Mik Torfing, som er redaktør på sangbogen.

Solokoncert med kollektivist

Naturligvis vil sangene fra hippietiden også blive spillet og sunget af en vaskeægte Djurslands-kollektivist, nemlig Jens Falck. Han giver i aftenens anledning en solokoncert, hvor han blandt andet spiller sange fra den nye sangbog med de gamle sange fra 1970’erne, men også andre kendte sange fra tiden er på repertoiret.

Fantastiske kostumer og fine fortællinger

Den livsglade kulturaften handler ikke kun om musikken på Museum Østjylland. Museet får også besøg af Grenaa Amatørteater, som har medbragt et nogle af deres fantastiske, farverige og festlige kostumer fra mange forskellige opsætninger. Alle kostumerne må man prøve på egen krop, så grib chancen for at lege skuespiller for en stund!

Norddjurs Biblioteker er også på besøg på museet denne kulturaften. Museets skatkammeret er indrettet med puder og tæpper, så alle kan slappe helt af til dejlige godnathistorier, som biblioteket har udvalgt særligt til denne aften.

Send et kort – og en bliver glad!

På Grenaa Egnsarkiv er der plads til ro og gode snakke, når arkivet får besøg af hele to lokale foreninger. Grenaa og Omegns Frimærkeklub viser en lille udstilling om fortidens sms, nemlig postkortet, og de viser også fine julekort og fortæller om julemærkernes betydning.

Gæster i arkivet kan selvfølgelig også selv få lov til at sende et kort og derved bringe glæde hos modtageren.

En skatkiste af fotos og info

Slægts- og Lokalhistorisk Forening kommer også og introducerer til arkiv.dk, som er en online-portal med materiale fra mere end 500 danske arkiver. Foreningen ved alt om slægtsforskning, så går du og pusler med ideen om at komme i gang med at kigge nærmere på dine egne forfædre, så er kulturaftenen en oplagt mulighed.

For mere information om aftenen på Museum Østjylland kontakt Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk.

For mere information om aftenen på Grenaa Egnsarkiv kontakt arkivleder Nina Adamsen på na@norddjurs.dk.