Kulturaften fuld af kærlighed

Kærligheden har ingen grænser, og på Kulturaften fredag 27. september kl. 18 - 21 i Grenaa vil kærligheden fylde byen i alle mulige former, farver og finurlige, festlige indslag.

Teater, historie, musik, kunst og mad smelter sammen i en stor fejring af kulturen og kærligheden, når foreninger, kulturaktører, institutioner, spisesteder m.fl. rykker helt tæt sammen og skaber den kærligste kulturaften nogensinde. Kulturaften i Grenaa åbnes af borgmester Jan Petersen kl. 18. på Torvet, hvor også Grenaa Kirkes Gospelkor vil synge.

Kulturaften fuld af kærlighed, fredag den 27. september kl. 18 - 21 i Grenaa  -  se mere på facebooksiden ”Kulturaften i Grenaa”
Gratis arrangement
Arrangementet er støttet af Norddjurs Kommune

Kærlighed til Norddjurs og kærlige genstande på museum

Museum Østjylland i Grenaa elsker Norddjurs, og i museets udstillinger ”Fire veje til Norddjurs” findes et væld af eksempler på, hvorfor Norddjurs er så let at elske. På denne kulturaften vil museet gennem rundvisninger i udstillingen fortælle om alle mulige slags kærlighed, bl.a. kærlighed til hunde, kærlighed til Gud, kærlighed til alt og alle, ulykkelig kærlighed – og selvfølgelig kærlighed til Norddjurs!

Gæsterne vil også kunne besøge ”Kærlighedsbaren”, hvor man kan ”få” en kærlig genstand med tilhørende fortælling af kærlighedseksperten og historikeren – og i baren kan gæsterne naturligvis også få et glas kærlighedseliksir.

For de eventyrlystne vil der være mulighed for at affyre Amors pile og skyde til måls i museets gård. Kærlighedseksperten er den lokale sexolog og forfatter Rikke Bennekou Back, som har skrevet flere bøger om kærlighed og seksualliv, bl.a. bogen ”Sex – og kærlighedsafhængighed” og forældreguiden ”Nysgerrige børn og forelskede teenagere” fra 2019.

Smag på kærligheden

Kærlighed på dåse og kærlighedstragedier

På Torvet foran Grenaa Turistkontor inviterer Grenaa Bibliotek til den helt store fejring af kærligheden.  Drømmen om den store kærlighed er et eviggyldig emne i litteraturen, og besøgende i bibliotekets kærlighedsbod kan deltage i bibliotekets litteraturquiz og hjælpe med at komme kærlighed på dåse. Eller hvorfor ikke fiske efter kærlighedsdigte eller lade din egen indre troubadour komme til udtryk med et Post-it-digt til en digtcollage om kærlighed?

Også foran byens gamle rådhus vil én af de helt store lokale kærlighedsdramaer udspille sig, når dramaskolen opfører deres fortolkning af ”Gertrud Marie Hansdatter -  en drabelig kærlighedshistorie”. Eleverne kommer med deres bud på, hvordan den ulykkelige historie om Gertrud Marie Hansdatter måske har udfolde sig.  I forestillingen inviteres publikum til at opleve, hvordan man med udgangspunkt i en sand historie, kan skabe en fortælling, der inddrager fakta og fantasi. Dramaet udspiller sig kl. 18.30. Den drabelige historie er også fortalt i museets udstilling om Købstaden Grenaa.

Som et kærligt lys i tusmørket har børnehaver i Grenaa lavet kærlighedslanterner og opstillet dem på Torvet, og indenfor i Byrummet inviterer Grenaa Egnsarkiv gæsterne til at se på billeder af den ultimative kærlighedsfejring – nemlig brylluppet! Arkivet viser tidstypiske bryllupsbilleder fra lokalområdet, fra tiden hvor brudebuketten skulle skjule den lidt for store mave gennem de glade 80’eres brudekjoler med brede skuldre og store flæser til 2000tallets stort anlagte bryllupper og dertil hørende fotosessions.

Kærlige toner fylder kirke, museum og arresten

Ingen kulturaften uden musik, og sange om netop kærlighed er der ikke mangel på. I Arresten vil Korsangere fra Grenaa Gymnasium byde på en flok sange, der giver forskellige vinkler på den gode kærlighedssang. Der vil være sange fra forskellige årtier og forskellige musikalske genrer, både om den lette og den problematiske kærlighed. Publikum kan bl.a. opleve musikalske indslag og små skuespil fra Grenaa Gymnasiums teaterkoncert ”In the name of love”. En teaterkoncert som elever og lærere selv har skabt helt fra bunden. Teksterne til teaterkoncertens skuespil er skrevet af elever fra gymnasiet i workshoppen ”Creative writing”.

Kærlige toner finder også vej til Grenaa Kirke, hvor gæsterne kan opleve den særdeles dygtige Beatles-duo ’The Blackbirds,’ spille Beatles love-songs fra kl. 19.00. Billetter a 150 kr. kan købes på Turistkontoret i Grenaa! Kl. 21.00 byder kirken på en gratis sangoplevelse med det nye Gospel-kor under ledelse af organist Christian Andreassen.

Musikalske gæster på Museum Østjylland

Også Museum Østjylland får musikalske gæster: der vil være sang og spil fra Højskolesangbogen, når 1pq musik fra Grenaa Gymnasium spiller for. Med fokus på temaet ”Kærlighed” har holdet taget fat på udvalgte sange fra Højskolesangbogen og giver her deres bud på en fortolkning af nyere og ældre sange. Der vil måske også være mulighed for en fællessang. De spiller 18.30 og 19.45.

Kunst, dans, teater og kærlighed

Hos Kunsthal for Maritim Æstetik kan gæsterne opleve en helt særlig udstilling om havdyrenes kærlighed og deltage i en kærlighedshappening. Hos Arresten vil IB-elever fra faget Visual Arts i løbet af aftenen male forskellige malerier ud fra temaet ”kærlighed”. Kom og kig og få evt. en snak med dem om deres tanker omkring det værk, de arbejder på.

Rundt omkring i byen vil Grenaa Amatørteater byde på små smagsprøver fra deres store efterårsforestilling – nemlig alle tiders kærlighedsmusical ”Grease!”. Hold øje med dem, for pludselig er de der.
Og er dans det bedste, man ved, så byder Grenaa Folkedanserforening op til dans i Baunhøj Mølle, når de inviteres til folkedanserbal. Alle kan være med.

Føl kærligheden

Ingen behøver at gå hjem uden at få fyldt kærlighedsbægeret op med det store, kærlige program for årets Kulturaften. Hold øje med facebooksiden ”Kulturaften i Grenaa” og læs mere om program og tidspunkter eller kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på 40486530, hvis I vil vide mere.
Arrangementet er gratis.