Krig og fred, litteratur og historier på Maltfabrikken

Grenaaenserne er det sidste års tid blevet forkælet med en lang række foredrag, omvisninger og en særudstilling med fokus på livet under besættelsen.

Besættelsen 1940-45 satte sit tydelige præg på Ebeltoft og dens indbyggere. Her ses tyske soldater ved befrielsen gøre klar til at rømme Hotel Skansen, som de havde beslaglagt i slutningen af krigen. Hør flere historier fra besættelsestiden, når der er foredrag på BMA/Maltfabrikken. Foto: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

Nu er det ebeltofternes tur til at opleve fortællinger om de fem forbandede år, når BMA/Maltfabrikken inviterer til en interessant aften med foredrag om krig og fred, litteratur og historiefortælling fra Djursland.
Der serveres naturligvis en kop erstatningskaffe og kage, og der er entré. Du køber din billet på Museum Østjyllands hjemmeside.

Foredrag: Besættelsestid med bøger, onsdag 22. september 2021 kl. 19 - 21 på Maltfabrikken, Maltvej 8 i Ebeltoft.
Billet 50 kr. inkl. kaffe og kage.

Sidste år var det 75 år siden, at Danmark blev befriet efter fem år i Nazi-Tysklands jerngreb. På Museum Østjylland i Grenaa viser udstillingen Under Krigen – Besættelsestiden på Djursland, hvordan livet forløb med restriktioner, rationering, mørklægning, tyskernes tilstedeværelse og en eskalerende modstand.
Når krigs-fortællingen for en aften flytter til Maltfabrikken, er det med udstillingens to tilrettelæggere Rikke Alsbjerg Schøning og Tina Bjerregaard samt bibliotekar Karin Hedemand fra Syddjurs Bibliotek, der fortæller og blander lokalhistorie med relevant litteratur.

En tid med mange historier

Besættelsestiden er fuld af fascinerende fortællinger: Historier om helte fra modstandsbevægelsen, om dagligdag med restriktioner og afsavn, om krigen, der rasede ude i verden og mange, mange flere. Derfor er besættelsestiden – og ikke mindst 2. verdenskrig – et emne, der er blevet behandlet utallige gange af forfattere. Både skønlitterært og som historiske skildringer.

”Det kan være svært at udvælge de bedste bøger fra besættelsestiden, men mange er interesseret i deres egen, lokale historie. Det er et emne, der altid vil optage rigtig mange mennesker, og det er helt sikkert, at den sidste bog om emnet langt fra er skrevet endnu, ” siger bibliotekar Karin Hedemand fra Syddjurs Bibliotek, som denne aften vil præsentere bøger og fortælle om den litteratur, der har sin rod i besættelsestiden og livet under krigen i Danmark.

Den stille, diskrete modstand

Fra Djursland er der et væld af fortællinger, hvor nogle af dem bliver udfoldet denne aften. Ligesom resten af landet vågnede Djursland 9. april 1940 til den dystre melding om, at tyskerne i de tidlige morgentimer havde besat Danmark. Regeringen manede til ro og orden, som skulle opretholdes rundt omkring i de små byer.
Alligevel blev beskeden ikke vel modtaget alle steder. En købmand i Ebeltoft valgte at flage på halvt i sorg over tyskernes indtrængen i landet.

”Det var en stille, diskret modstand, købmand Stabel i Adelgade viste den morgen. Men han fik snart besøg af borgmester Holm, som bad ham tage flaget ned. Tyskerne kom nemlig til Ebeltoft allerede på besættelsens første dag og opførte lyttepost på Skelhøje, ” fortæller museumsinspektør Rikke Alsbjerg Schøning.

Modstandsgrupper spirede frem

De første krigsår forløb mange steder på Djursland ret begivenhedsløst. Varemangel, rationering og mørklægning var en del af hverdagen, hvor tyskernes tilstedeværelse var mest markant i Ebeltoft og Grenaa i de første krigsår.
Efterhånden som tyskernes krigslykke vendte, og den danske modstand blev organiseret, blev besættelsen også tydelig i de små landsbyer rundt omkring. Og modstandsgrupper spirede frem i mange af de mindre byer.

”Fra 1943 blev modstandsbevægelsen i Danmark organiseret fra England, og hurtigt opstod der grupper i selv de små landsbyer på Djursland. Modstandsgrupperne arbejdede ofte sammen om blandt andet det vigtige modtagearbejde, hvor engelske fly i nattens mørke smed containere med våben og sprængstof ned over de øde områder. Her var det vigtigt, at grupperne stod klar til hurtigt at gemme godset af vejen, ” fortæller museumsinspektør Tina Bjerregaard.

For mere information kontakt museumsinspektør Tina Bjerregaard på tb@museumoj.dk eller 4048 6530.