Kom rundt om tørklæderne i Mit Tørklæde – Mit Valg

Kom med rundt på omvisning onsdag den 13. februar kl. 16-17.15 i museets nye særudstilling Mit Tørklæde - Mit Valg. Udstillingen åbner på lørdag den 2. februar

Er du interesseret i integration, ligestilling og identitet? Folkene bag den nye særudstilling Mit Tørklæde – Mit Valg på Museum Østjylland inviterer nu til et indblik i tankerne og overvejelserne bag projektet og udstillingen.
Tilrettelæggerne Sice Juel Hansen og David Lebovitch Dahl fortæller i en omvisning i udstillingen, hvordan de har behandlet et emne, som mange har en holdning til. Hvad betyder det for kvinder med muslimsk baggrund at gå med tørklæde?
Alle interesserede er velkomne til at deltage i omvisningen, der lægger op til refleksion og dialog.

Omvisning i særudstillingen Mit Tørklæde – Mit Valg, onsdag den 13. februar 2019, kl. 16 – 17:15 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

Billet kan købes her

Cand.mag. Sice Juel Hansen og historiker David Lebovitch Dahl forklarer i omvisningen blandt andet om baggrunden for udstillingens videoer med unge kvinder fra Randers, der går med tørklæde. I videoerne, der er centrale i udstillingen, behandler kvinderne emner som ligestilling, identitet og mode. Udstillingen giver dermed også et perspektiv på debatterne om integration og indvandring.

”Kvinderne har fået ordet i udstillingen. Dermed tror vi, at vi kan behandle et emne, som fylder meget i samfundsdebatterne, på en ny måde. Vi tror på, at udstillingen kan bidrage til, at man ser på gamle problemer med nye øjne og forhåbentligt være med til at skabe bedre forståelse og fællesskab til gavn for alle, ” mener Sice Juel Hansen og David Lebovitch Dahl.

Historierne bag udstillingen

Omvisningen er din mulighed for at komme bag udstillingsarbejdet og få nogle af de gode historier, som der ikke blev plads til i udstillingen. Hør også om tilrettelæggernes overvejelser om, hvordan de skulle gribe udstillingen an, så den kunne belyse et følsomt emne fra mange sider.
Der er rig mulighed for at stille spørgsmål og kommentere undervejs i omvisningen.

For mere information kontakt David Lebovitch Dahl på dld@museumoj.dk eller Sice Juel Hansen på sch@museumoj.dk