Kom på sporet af gestapo-tolken Harvy Jensen

Nu kan du få indblik i en af de mest komplekse skikkelser under besættelsen, når Museum Østjylland inviterer til foredrag på BMA Maltfabrikken. Omdrejningspunktet er den danske gestapo-tolk Harvy Jensen, der som ansat ved Gestapo deltog i anholdelser og afhøringer af modstandsfolk. Siden skiftede han side og leverede viden, der hjalp modstandsfolk med at flygte, inden de blev anholdt af Gestapo.

Der er entré, der serveres kaffe, og du køber din billet på museets hjemmeside.

Foredrag: I hælene på gestapo-tolken Harvy Jensen, onsdag den 7. juni 2023 kl. 19 - 21
i Havestuen, BMA Maltfabrikken, Maltvej 8, 8400 Ebeltoft.
Billet 50 kr. inkl. en kop kaffe.

Til foredraget kommer du helt tæt på Harvy Jensens handlinger, person og vej ind og ud af Gestapo. Det er museumsinspektører Simon Ryvang True, der med udgangspunkt i omfangsrige retsdokumenter tegner et billede af manden, der hjalp det hemmelige tyske politi, Gestapo, med at optrevle modstandsgrupper i Randers.
Harvy Jensen var tilknyttet Gestapo fra november 1943 til oktober 1944, og i den periode førte Gestapo klapjagt på de østjyske modstandsfolk.

”Som mange andre danskere havde Harvy Jensen været i Tyskland for at arbejde og vendte i oktober 1943 hjem til Danmark uden arbejde på hånden. Han blev gennem den tyske arbejdsfront tilbudt et job som tolk hos det tyske sikkerhedspoliti i Aarhus. Det blev startskuddet på et år, hvor han deltog i den ene aktion efter den anden, der fik alvorlige konsekvenser for modstandsgrupperne i Østjylland,” fortæller Simon Ryvang True.

Så deres sønner for sidste gang

Det er et af de mest dystre kapitler i besættelsens historie, som du til foredraget får indblik i. Foredraget byder på beretninger fra lokale modstandsfolk, herunder fortællinger om mødet med Harvy Jensen og Gestapo ved de skæbnesvangre anholdelser.

”Når man læser de utallige afhøringer af folk, der kunne genkende Harvy Jensen fra billeder af ham bragt i blandt andet Jyllands-Posten, vækker hans person naturligvis mange og stærke følelser. Vidner beskriver ham enormt forskelligt. Vidnerne kunne være både tidligere modstandsfolk, der lærte ham at kende i forhørslokalet, eller forældre, der så deres sønner for sidste gang, da de blev ført bort af Harvy Jensen,” fortæller museumsinspektøren.

”Han deltog i en hel del anholdelser, og selvom han ikke var den, der traf de endelige beslutninger, havde han tilsyneladende alligevel en tendens til at føre sig frem. Det havde vidnerne bestemt ikke glemt efter befrielsen, da retsopgøret begyndte!”

Han vidste for meget

I januar 1944 stødte Harvy Jensen på problemer. Det tyske sikkerhedspoliti var blevet opmærksom på, at han var gift med en halvjøde, som han havde mødt i Berlin. Det førte en længere sag med sig, der endte med, at Harvy Jensen blev opsagt ved Gestapo i løbet af sommeren 1944.

”Den øverste leder hos Gestapo i Aarhus var betænkelig ved hele affæren. Dels anså man Harvy Jensen som en god medarbejder, og dels var man bekymret for at løslade en mand med hans viden,” forklarer Simon Ryvang True og tilføjer, at bekymringen i høj grad var berettiget – om end af andre årsager.

Samarbejde med modstandsbevægelsen

Allerede i foråret 1944 var Harvy Jensen blevet kontaktet af modstandsbevægelsen. De søgte en mand hos Gestapo, der kunne fremskaffe viden om anholdelser. Harvy Jensen gik ind i et samarbejde, og den jyske modtagechef Anton Toldstrup forklarede efter befrielsen, at Jensen leverede uvurderlig viden til modstandsbevægelsen.

”Det faktum var uden tvivl medvirkende til, at Harvy Jensen ikke blev dømt til døden efter krigen. Siden har der hersket en diskussion om hans motiver for at skifte side, men uanset hans bevæggrunde er historien interessant og rummer en kompleksitet, der ofte er blevet glemt i efterkrigstiden,” slutter Simon Ryvang True.

For mere information kontakt: Museumsinspektør Simon Ryvang True på tlf. 2464 3135 eller på srt@museumoj.dk