Kom med bagom anmelderrost udstilling om kvindelige fotografer

I april slog Museum Østjylland dørene op til fotoudstillingen I skyggen – De første kvindelige fotografer. Udstillingen blev taget rigtig godt imod og er siden blevet rosende omtalt i de landsdækkende medier.

Kom tæt på de første kvindelige fotografer, når der er omvisning i særudstillingen I skyggen den 10. og 22. juni. Her ses et af udstillingens fotografier, hvor den anerkendte arkitekturfotograf Julie Laurberg fotograferede sin kompagnon Franziska Gad. Sammen drev de fotoatelieret på Kongens Nytorv 13 i København. Fotokilde: Danmarks Fotomuseum

Nu har du chancen for at besøge den fascinerende udstilling og høre udstillingens tilrettelægger, overinspektør Hanne Schaumburg Sørensen, fortælle om de banebrydende kvindelige fotografer, deres liv og arbejde bag linsen for over 100 år siden.
Der er to omvisninger i juni, og der er entré.

Omvisninger i udstillingen I skyggen – De første kvindelige fotografer, torsdag den 10. juni 2021 kl. 11 - 12 og tirsdag den 22. juni 2021 kl. 15 - 16 på Museum Østjylland, Kulturhuset i Randers.
Billet 50 kr.

Det er en fascinerende rejse gennem kvindeliv og fotokunst, som venter dig, når du oplever I skyggen. Med udstillingen indtager de kvindelige fotografer for første gang deres berettigede plads i den nationale fotografihistorie, og udstillingen har vakt opmærksomhed og høstet ros fra presse og anmeldere i hele landet.
Dagspressen skrev om udstillingen og det tilhørende katalog: ”En epokegørende ny bog og udstilling om de første professionelle danske kvindelige fotografer i 1870’erne viser, at de i den grad fortjener at blive trukket frem af mørkekammeret. ”

Fra Randers til Vestindien

I udstillingen I skyggen kan du nyde kvindernes billeder af randrusianske håndværkere og nordjyske fiskere, amerikanske indianere og islandske bønder. De kvindelige fotografer spænder utrolig vidt og arbejdede under meget forskellige kommercielle og praktiske forhold.

”De arbejdede ikke overraskende her i Norden, men også blandt vestindere i Dansk Vestindien og den oprindelige befolkning i Amerika. Kvinderne dokumenterede arbejdsliv, fritidsliv og hjemmeliv, og de fotograferede naturen og byerne, som omgav dem, ” fortæller Hanne Schaumburg Sørensen, der både vil fortælle og svare på spørgsmål fra dagens gæster på de to omvisninger i juni.

Omvisningerne i fotoudstillingen I skyggen sker naturligvis under gældende COVID-19-restriktioner.

Udstillingen kan opleves på egen hånd frem til og med søndag den 24. oktober 2021.
Der er gratis adgang.

For mere information kontakt overinspektør og ph.d. Hanne Schaumburg Sørensen på 2113 1793 eller på hss@musemoj.dk